בכל אימון ואימון במעבדת  POWERWATTS בניתוח תנועה של רגלי הספורטאים

(בכל רמה)… לא סתם אנחנו קוראים למרכז “מעבדה”.

עדכון : דצמבר 2022

 

עדכון נוסף – אוקטובר 2021 – התאמת אופניים – עקרונותיה מבוססים על שלוש עקרונות כיוון גדולים : נוחות, אווירודינמיות ויעילות. שלוש עקורונות אלה משתנים בהתאם לסוג הרכיבה (כביש, הרים, וולודרום, נג”ש) ורמת הרכיבה (טיולים – להנות, תחרותי, שיקום, גיל ועוד). אופניים יכולות להיות נוחות ולשבת טוב לשעה הראשונה ברכיבה, אך מה עם השעה השלישית ? אבל הפעם בואו נלך הפוך. מה קורה כאשר האופניים “נוחות מדי”. מה זה מאיפה הבאת את זה ? מה זה נוח מדי ?

כאשר מגיעים להתאמת אופניים רוכבים שהינם מקוצרים מבחינת גמישות, מסיבה כזאת או אחרת, מתאימים אותם על האופניים בהתאם לנוחות שלהם. מנגד – בתנוחה “קרבית” מדי ויעילה “מדי” לא יהיה להם נוח (לא נוח = כאבים, או חלילה מכך – רכיבה בצורה לא בטיחותית – כמו כידון נמוך מדי). אז מה זה בעצם “נוח מדי”. נוח מדי הוא בעצם מושג כאשר אנחנו מכוונים את האופניים ככה שיהיו באמת נוחות ואפילו גם יעילות לרוכב. השאלה היא מה קורה כאשר הכושר עולה = כלומר – מסת שריר עולה, אבל, היא עולה בצורה לא מאוזנת עקב אי אילו סיבות (חוסר גמישות, בטן גדולה ועוד), פציעות OVERUSE קורות בדר”כ כאשר יש עלייה של העומס (+ הכושר) אבל הגוף לא מאוזן.

לכן – התאמת אופניים הוא דבר דינאמי שלא נגמר ביום אחד. הוא משתנה בהתאם לשינויי הכושר של הרוכב או הרוכבת, כמובן משקל ואחוזי שומן, לכן בהתאמת אופניים חשוב מאוד  שההתאמה  תיהיה  יעילה  + קביעת מטרות להמשך הדרך במידה והכושר יעלה.

מקווה שהיה ברור ואם לא – תמיד מוזמנים לשאול שאלות.
או – פשוט לקרוא גם את המשך המאמר (גם בסיומו אפשר וכדאי לשאול שאלות, או פשוט לתייג מישהו שממש אבל ממש אוהב לשאול שאלות)

למאמרים נוספים בתחום  – כאן

לשלל שירותי האימון שלנו – כאן 

להתאמת אופניים בשיטת POWERWATTS – כאן 

===================================================================================================================

(נובמבר 2013_עדכון > אפריל 2015) לאחרונה, אנחנו מנסים ליישם את האימונים בשטח, של קבוצת מומנטום  בחוץ וכמובן שגם להיפך – במעבדה, אפילו מסלולי שטח ביער בן שמן, אנחנו מעתיקים למעבדה שנוכל ללמד טכניקה בהעברת הילוכים ושליטה נכונה  בקצב נכון של רכיבה תוך העברת ובחירת הילוכים נכונה. חלק מהדברים שיירשמו חשוב להבינם בצורה גורפת וחלק חשוב לסייג במידה מסוימת. חשוב משניהם >  הרעיון הכללי:

טריאתלטים ורוכבי אופניים (כביש והרים), חלק גדול מהם נוטים לרכב, באופן יחסי לרמת כושר של מקצוענים, בצורה זקופה יותר – למה ?

עודף משקל > בטן גדולה – חוסר היכולת לרכון קדימה יותר על הכידון.

חוסר גמישות באזור הגב התחתון (גב כללי) , כמו כן שרירי המסטרינג מקוצרים או לא מפותחים דיו – דבר שגורם לשימוש יתר בארבע ראשי. ומצד שני > מחסור בכוח בשרירי גב תחתון ובטן > דבר המקשה על תנוחה קרבית ברכיבה (אף שגמישות ברמה טובה) – סרטון הסבר – כאן

woman bikes

woman bikes

הליכה על עקבים – רלוונטי בעיקר לנשים, אבל במידה וישנם גברים שאוהבים ללכת על עקבים, זכרו היטב, דברים אלה מקצרים את שרירי ההמסטרינג וגורמים לרכיבת POINT לא יעילה.

רוכבי אופני הרים – ב 5- 10 שנים האחרונות הפך גם ענף ה XC התחרותי לענף טכני יותר, דבר שהביא את הרוכבים לשבת זקוף יותר מבעבר, כך שזווית הטיית הגוף קדימה אחרת לגמרי מרכיבת כביש, בצורה ניכרת, דבר שמביא לשימוש גבוה יותר בארבע ראשי וחוסר סימטריה יחסי לעומת השימוש בשרירי ההמסטרינג ברכיבת כביש.

טכניקה נמוכה ברכיבה – גורמת לביטחון עצמי נמוך וקיצור הסטם שנרגיש יותר בטוחים ברכיבה (זקופים יותר).

שורה תחתונה למה בכלל חשוב ברכיבת כביש לשבת קדימה ולמטה על הכידון ולא זקופים ? 

כשיושבים נמוך יותר על כידון אופני הכביש, אנחנו יותר  אווירודינמים ומייצרים פחות גרר.  אנחנו צריכים לייצר פחות אנרגיה כדי להתקדם לפנים (למאמר מעמיק יותר – מומלץ לקרוא – כאן). מעבר לכך, כאשר אנחנו יושבים זקוף יותר, בקרב רוב האנשים, יש לנו קושי חריף בהפעלה יעילה של שרירי ההמסטרינג, הדיווש לא עגול ולא סימטרי, ובשל כך אנחנו צריכים להוציא יותר אנרגיה (שימוש לא יעיל בשרירים – שימוש יתר בשרירים הדוחפים – בעיקר ה4 ראשי והגלוטאוס מקסמימוס…דבר שגורם לכאבי הגב).

הדבר נכון בצורה דומה להפליא לטכניקה בריצה, רק מתבטא בצורה אחרת (הריצה זקופה מדי ופחות יעילה…) לקריאה בנושא זה – מומלץ לקרוא כאן

תודה רבה למתאמני POWERTRAINING וקבוצת מומנטום שבלעדיהם לא היינו מגיעים לכך.

לכן כדי לתקן טעויות שלכם ולהיות יותר יעילים בענף שלכם, נסו לטפל בדברים הבאים : גמישות כללית – כרס גדולה – גמישות ספציפית לקויה – שרירי המסטרינג קצרים – הליכה על עקבים – לנסות להימנע כמה שניתן- רוכבי אופני הרים שעברו לרכיבת כביש – רכיבה בסל”ד נמוך….סטם קצר, טכניקה רכיבה לקויה ברכיבה ועוד

גמישות

 במידה ואתם סובלים מהליקויים שהוזכרו מעלה, בהחלט מומלץ שתרכבו על האופניים שלכם בצורה זקופה יחסית ולאחר שתשפרו את מרכיבי הכושר שהזכרנו מעלה, אז לאט לאט תאריכו בזהירות את הסטם. כמובן – שמומלץ להתייעץ לפני השינוי עם מכווני אופניים מקצועיים, מוזמנים לכך כמובן , ליצור קשר בנושא הזה.

למאמרים נוספים בתחום  – כאן

לשלל שירותי האימון שלנו – כאן 

להתאמת אופניים בשיטת POWERWATTS – כאן