04.09.14 (מאת אלעד פלטין)
בחלק הקודם של הכתבה (1) הסברנו את דרישות הענף ברכיבת אופני הרים (טכניקה והספק אנ-אירובי למשך זמן התחרות) – מומלץ לקרוא – כאן
בשונה מאוד מההשקפה הישנה Old School (שלצערי אותה עדיין מלמדים עד היום) כי ענף המתבסס על סבולת, צריך לבנות קודם בסיס סבולת הוא לא מעט מוטעה, או יכול להטעות בצורה כזאת כאשר זה נותן לסבולת חשיבות עיקרית . הבסיס לכל ענף סבולת (מי יותר או פחות) הוא טכניקה נכונה ולאחר מכן כוח ולאחר מכן מהירות, רק לבסוף מגיעה הסבולת (לא מפורט כאן אלא בכתבות אחרות באתר – ראה The Secret Of Speed. או בצורה פשוטה יותר – כאן (Run Forest Run). כאשר מדברים על “מימוש פוטנציאל מקסימלי” או הגעה לרמות הגבוהות ברכיבה בעולם, נראה שה LIMITATATION היא דווקא יותר בהספקים האנאירובים לאורך זמן התחרות. שם רואים את ההבדל העיקרי. ובדיוק כמו שהדגמנו לפני שנה (2013) במרוצי הקרמיס בבלגיה (מרוצים מדורגי UCI) חשוב כ”כ ההספק האנ-אירובי (1 שנייה עד 30 שניות) כדי לנצח מרוץ, בצורה מאוד דומה, זה גם ברכיבת אופני הרים. (ההסבר בנוגע לקרמיסים בסרטון). כדי להבין את חשיבות מרוצי קרמיס אלה, מגיעים אליהם רוכבים מכל העולם, צעירים בעיקר, המחפשים “חוזה מקצועני” בדר”כ, כרוכבי “שנת ניסיון” בקבוצות דרג 3. במידה ולא ניצחת לפחות מרוץ 1 כזה, או TOP5 הדבר לא מצדיק באמת, כניסה לקבוצה מקצוענית (גם לא בדרג הנמוך).
ולאחר סרטון הכביש, הנה סרטון מתחרות ה ELAMINATION מאליפות העולם בנורווגיה מהשבוע הזה, זהו מקצה חדש ב UCI (נכנס ב2011 או 12). הרעיון דומה מאוד ל 4CROSS הישן והטוב (רק שבניגוד לאחרון שדומה יותר ל BMX, הELAMINATION דומה יותר לXC) . ישנם מספר מקצים שמתוכם עולים שלב מעלה כל פעם. אורך המקצה – באזור ה 2-3 דקות (תלוי במסלול) – מוזמנים קודם לראות כדי להבין במה מדובר. הארבעה הטובים ביותר שהגיעו למקצה הגמר, מתחרים בינם על הפודיום.
(ונכון, כנראה שהסבלנות משתלמת….וקצת מזל לא מזיק מעולם). מקום ראשון – Fabrice MELS הוא מדורג בXC רק במקום ה 99. יש להבדיל בקריאת המאמר כאן בין “המלצות לאימון” לבין הקשר שבין דירוג גבוה במקצה הELAMINITION לבין דירוג והצלחות במקצה ה XC
מבלי לנתח כלל את תחרות הELAMINITION בסרטון. כאשר הפער בתחרות XC רגילה בין המקום ה1 או אפילו המקום ה10 לבין המקום ה 50 הוא נניח 2 דקות או 1 דקה. אימונים נכונים כדי לסגור פער זה, זה קודם כל לרכוב במהירות זהה למקום 1-10 להקפה 1….שמשיגים זאת….ל 2 הקפות…וכן הלאה וכן הלאה. עקב בצד אגודל. בצורה זו אנחנו יודעים בדיוק היכן אנחנו עומדים (ללא סיפורי אליבאבא) הדבר דומה ונכון למקצי 5 ו 10 ק”מ בריצה (ספורט השגי) ואותו הדבר בטריאתלון. צריכים את היכולת לשלוט בקצב המהירות הנדרשת, לזמן קצר, ולאחר מכן לזמן קצת יותר ארוך. (בריצה, אם אתה רוצה לשבור שיא עולם ב 5 ק”מ אתה צריך קודם לדעת לרוץ במהירות של 1 ק”מ בזמן מתאים).
באופני XC מומלץ להתחיל מאותם אינטרוולים עצימים של 2-3 דקות (כן, זה אחד התחומים הכי קשים להיות בהם בעצימות מקסימלית) ולעשות זאת שוב פעם ושוב פעם. ובמילים אחרות – לדעת לפתח את היכולת לשלוט בקצב התחרות בפיתוח יכולת טכנית, זריזות, כוח ומהירות…ושוב פעם…ושוב פעם. (כמובן, הבסיס העמוק לכך הוא כושר גופני כללי, ללא קשר לרכיבה) בדיוק הדברים אותם בחנו במרכז POWERTRAINING את חברי נבחרת ישראל. כמובן שאינטרוולים ארוכים יותר, גם הם חשובים, רק שלאופני הרים, מרבית שינויי הקצב נמצאים בתחומים שבין ה 30 שניות ל ל 3- דקות….(ראו כתבה 1) (** כל מה שכתוב כאן, לא בא להחליף את תפקידו החשוב של המאמן ומעבר לכך, אין לראות את מה שכתוב כאן כתוכנית אימון, או המלצה לכזאת – ממש לא, כן כיוון מסוים וחשוב בכיצד לשפר כושר גופני ספציפי באופני הרים בענף ה XC). “מה פתאום שאימוני טריינר ישפרו לי את הטכניקה בשטח ? מה אני רוכב כביש ? מה פתאום ! אין מצב !” אני שומע את הדברים הרבה מאוד פעמים. גם מרוכבים מיומנים וגם ממתחילים וגם ממאמנים. בדרך כלל, המשותף לכולם, אף לא אחד מהם השתתף באימוני PowerTraining או PowerWatts… כדי להסביר כיצד אימונים אלה עוזרים, ראשית, בתרשים קטן, מה הן דרישות הענף ? (כמובן, במסגרת עקרונות האימון והפילוסופיה שלנו – ראה כאן) (לפני זה מומלץ לקרוא את הכתבה הראשונה) בתמונה מטה – נינו שורטר, אלוף העולם היוצא 2013 שבמהלך השנה החולפת נראה שעלה מדרגה נוספת ברמתו, החל מה”פלופ” של אולימפיאדת לונדון (2012) שם הפסיד לירוסלב קולהבי את המרוץ לאחר ששורטר הוביל את מרביתו. כיום, המצב שונה. שורטר העלה הילוך, מבחינה כושר גופני פיזי איתו גם הרים את הביטחון העצמי (השתתף השנה (כביש) בטור של שוויץ והתברג במקומות הראשונים בחלק מהמקצים). המסלול בנורווגיה מאוד טכני ולכן מתאים מאוד לשורטר שכנראה וכרגע, מה שייקח ממנו את התואר ביום ראשון הקרוב, זה רק טעות שלו עצמו, או תקלה טכנית (טפו-טפו). ג’ולייאן אבסלון שנושף בעורפו של שורטר בגביעי העולם האחרונים, נחשב לרוכב פחות טכני ממנו (אגב הכול יחסי כן), רק שגם הוא השתפר בתחום הזה השנה, לי נראה שלא מספיק לניצחון בראשון. בכל מקרה – יהיה מעניין. ובזווית הישראלית – שיהיה לרוכבים הישראלים המון בהצלחה, במקצים השונים (רותם ישי, שלומי חיימי, גיא ניב ומגאן בלצר)
If i Think Of a way to explain PowerTraining in a simple Pic. Brain Lopes & Lee MacCormack Have done it in their great Book. With PowerTraining You can replace the “fear” with Disbelief and fear getting out of Contol.
בחלק הקודם של הכתבה (1) הסברנו את דרישות הענף ברכיבת אופני הרים (טכניקה והספק אנ-אירובי למשך זמן התחרות) – מומלץ לקרוא – כאן “מה פתאום שאימוני טריינר ישפרו לי את הטכניקה בשטח ? מה אני רוכב כביש ? מה פתאום ! אין מצב !” אני שומע את הדברים הרבה מאוד פעמים. גם מרוכבים מיומנים וגם ממתחילים וגם ממאמנים. בדרך כלל, המשותף לכולם, אף לא אחד מהם השתתף באימוני PowerTraining או PowerWatts… כדי להסביר כיצד אימונים אלה עוזרים, ראשית, בתרשים קטן, מה הן דרישות הענף ? (כמובן, במסגרת עקרונות האימון והפילוסופיה שלנו – ראה כאן) (לפני זה מומלץ לקרוא את הכתבה הראשונה) ליצירת קשר – 0523-541563 (אגב, במידה ומצאתם טעות כתיב – אשמח במידה ותודיעו במייל) – elad.bike@gmail.com .אנחנו מציעים חבילה מגוונת של שירותים המשלימה מסגרת אימונים לספורטאים, ממגוון ענפים ומשלל רמות. עיקר ההתמחות : תחום האופניים, טריאתלון, איש הברזל וריצה. ייחודיות השירות אותו אנחנו נותנים, היא הנחה מבוססת ש 99% מהקליינטים שלנו אנשים עובדים במישרה מלאה שהזמן יקר עבורם. מה הם שירותי האימון שלנו במרכז PowerTraining ? פשוט תרשם כאן