בסרטון מעלה, אימון סל”ד גבוה (בתחום האנ-אירובי) לשיפור יעילות דיווש וגיוס יחידות מוטוריות (אחד האימונים הקשים ביותר שספורטאים לא אוהבים ואגב, הוא כלל לא קשור להספק)
בכל מספר שבועות, אנחנו מפתחים עוד אימון PowerTraining חדש כדי להעשיר את בנק האימונים שלנו. אימון נוסף שמתבסס על מגוון העקרונות השונים ומשונים של PowerTraining (מרביתם לקוחים מ”תורת המשחקים”) וחלק אנחנו מוסיפים על הדרך ומגלים חדשים כל פעם מחדש. הפעם, ללא קשר לסוג האימון, רצינו לנסות ולהסביר משהו על עקרון האווירודינמיות, גמישות ויעילות ברכיבת אופניים.
עקרון האווירודינמיות בספורט באופן כללי רלוונטי יותר ויותר ככל שהענף המדובר מתקיים במהירויות גבוהות. למשל, במידה ונשווה בין שני ענפי ספורט מוטוריים : פורמולה 1 ומרוץ ראלי, נגלה מיד שעקרון האווירודינמיקה רלוונטי הרבה יותר בראשון, מאשר בשני וכמו כן המהירות הממוצעת בפורמולה1 דומה למהירות המקסימאלית במרוץ ראלי. יחד עם זאת כאשר נזניק מכונית פורמולה 1 על מסלול ראלי , היא כנראה ומיד תהרס לאחר כ250 מטר.
עקרון “תוצאת המשחק” או “תוצאת הטסט” הוא אחד מעקרונות שיטת האימון ב PowerTraining. זה לא חשוב איזה SPINSCAN עלוב יש לך, איזה RPM אתה מדווש, היעילות המכאנית הירודה שלך…. מה שבסופו של דבר קובע היא
תוצאה, או > מי עובר את הקו ראשון ?
עקרון הספציפיות במקרה הזה משחק תפקיד מרכזי. אתה יכול להיות בינוני בשתי עקרונות, אך עדיין להיות אלוף עולם, מכיוון שבשאר עקרונות POWERTRAINING אתה משאיר את כולם הרחק מאחור, ובענף הספציפי שלך בשנה הספציפית הזאת זה כנראה ומספיק, כדי להיות אלוף עולם. בגלל זה עד היום, לא קיים אלגוריתמים מסובך שיכול לנתח ולקבוע האם ספורטאי X יכול לנצח אליפות עולם. (וגם לא יהיה, הסיבה > יש שם פשוט יותר מדי גורמים שחלקם אינם מדידים)
ובחזרה לעקרון האווירודינמיות שלנו, ברמה הפשוטה בהבדל ובהשפעה, ברכיבה כאשר הידיים על ה DROPS (ידיים למטה) וכאשר הידיים על ה Hoods (למעלה). האם עקרון זה, רלוונטי גם לנו ? רוכבי אופני כביש פשוטים ?, טריאתלטים (ללא או עם אירובאר). התשובה המתבקשת…תלויה בשלושה גורמים (זה נורא נחמד שהכול מסתכם בשלוש….)
1. באיזה מהירות אנחנו רוכבים ?
2. מהי עוצמתה של הרוח מולנו / מהצד / רוכבים בדבוקה ?
3. (והכי חשוב ורלוונטי לכאן) > במידה ואנחנו מנסים להיות אווירודינמיים יותר, מהי הפגיעה בהספק אותו אנחנו מפיקים ? ובסופו של דבר המהירות הסופית (“תוצאת המשחק”) = הטסט.
ננסה לענות …
1 תשובה לשאלה 1 > אווירודינמיקה מתחילה לשחק תפקיד מרכזי יותר, כאשר מהירות הרכיבה בדר”כ עולה מעל 35 קמ”ש. (והרוח איננה משחקת תפקיד מרכזי)
2. ככל שעוצמתה של הרוח פנים עולה, ככה האווירודינמיקה רלוונטית יותר, ולהפך – רלוונטיות של אווירודינמיקה פוחתת כאשר אנחנו רוכבים בדבוקה.
3. והכי חשוב – מהי הפגיעה בהספק או ביעילות ?? וכיצד נדע זאת ?
התשובה מאוד פשוטה – נעשה טסט קטן ונבדוק. מה ההבדל בין רכיבה במנחים שונים של הידיים
ומהי ההשפעה על ההספק, המהירות והעייפות לאורך זמן.
ובסופו של דבר, נמצא את התנוחה הרלוונטית, הטובה ביותר לנו ספציפית ברכיבה מהירה (וכמובן – נוחה).
בעזרת אופני המדידה של PowerTraining אנחנו יכולים לשחק באופן חופשי למדי ב 4 צירים שונים :
1. גובה האוכף
2. מרחק האוכף מהכידון / או הציר המרכזי (קדימה ואחורה)
3. גובה הכידון
4. מרחק הכידון מהאוכף / או מהציר המרכזי (קדימה ואחורה)
אופני PowerTraining הם כלי רב עוצמה בכיוון אופניים לרמה המדויקת, הנוחה והיעילה ביותר, ספציפית לכל רוכב ורוכבת ע”פ ה LIMITATION שלו או שלה. ובנוגע להבדל המנח האווירודינמי בין הDROOPS ל HOODS ? וכיצד אנחנו משפרים אותה באימונים ?
ע”פ עקרון הסימטריה אנחנו בודקים את רמת היעילות המכנית של כל רוכב ורוכבת. גילינו (לא כ”כ בהפתעה > כלומר, אנחנו לא מגלים כאן את אמריקה) כי כאשר הרוכב מתכופף ואוחז בידיות ה DROOPS קשה לו בדר”כ יותר, להשתמש בצורה מיטבית בשרירי ההמסטרינג (או בכלל שרירי המשיכה ברכיבת אופניים > רלוונטי אגב גם לריצה). בצורה זאת הרוכב או הרוכבת מאבדים את היעילות המכנית שלהם וככה בסופו של דבר, גם את…המהירות.
לא מצחיק שעד עכשיו כלל לא ציינו את המילה WATT ?
הסיבה – אין לכך צורך.
כיצד אנחנו משפרים את היעילות במנח הזה ?
טוב, לזה תצטרכו להגיע לאימון ולגלות בעצמכם, כמובן שהדבר רלוונטי בעיקר והרבה לרוכבים שבתחילת דרכם, לטריאתלטים ואנשי ברזל,
אשר נוהגים לרכב הרבה במנח קרבי ואווירודינמי – האם שאלתם את עצמכם פעם – כמה אתה יעילים ?
וכיצד אתם יכולים לשפר את היעילות המכנית, גם ללא אימוני POWERTRAINING ?
אז הנה כמה טיפים
– שיפור רמת הגמישות שלכם (גב תחתון בעיקר)
– רכיבה בסל”ד גבוה בצורה יעילה.
– שיפור וחיזוק שרירי ה CORE ובעיקר שרירי ההמסטרינג שלכם
– משקל תקין ולא עודף
בהצלחה
תמונות מטה, אתם רואים את דני צור, מתאמן במנחים שונים על אופני ה POWERTRAINING,
ככל שמנח הגוף יהיה נמוך יותר וקרבי יותר, הוא יתפוס פחות “רוח פנים”
– ככה ניהיה מהירים יותר. השאלה כמה יעילות SPINSCAN הוא מאבד ?