עדכון – יולי 2018
“אני לא מבין למה אני צריך לשפר את הגמישות שלי !? קראתי שזה לא עוזר וזה לא מונע פציעות”. אלוהים ישמור כמה פעמים אני צריך לשמוע את השטויות האלה , שוב ושוב כל פעם מחדש (-: (אל דאגה, אני בשליטה בנושא).
ישנן לא מעט יתרונות לכך שרמת הגמישות של ספורטאי מיטבית ויעילה לענף ספורט בו הוא עוסק. הפעם נציג 2 דוגמאות מענף האופניים, אם כי ניתן בקלות לבצע הקבלות גם לענפים אחרים.
- גודל המנוף בדחיפת ומשיכת הפדלים – יעילות.
כשאנחנו מכוונים רוכבי אופניים, מגבלת הגמישות משחקת תפקיד מרכזי. בעיקר (אך לא רק) רמת גמישות פלג הגוף התחתון (מהמותניים ומטה) משחק תפקיד מרכזי בקביעת גובה המנוף של מפתח זווית הירך ביחס לקרסול. (מה הכוונה לגודל המנוף ? לדוגמה במידה ונרצה לדפוק מסמר גדול בקרש עץ ונשתמש בפטיש אשר אורך הזרוע שלו 20 ס”מ, אורך המנוף שנפעיל תהיה קטנה יותר לעומת כך במידה ונשתמש בזרוע של 40 ס”מ). כך גם גודל המנוף של רגל הרוכב המסובבת את הפדלים.
2. חוסר גמישות פוגעת באווירודינמיות (ספציפי יותר באופני כביש).
מתעניינן/ת באימונים שלנו ? או שירותים אחרים ?
צביקה מכלוף – עבד במהלך השנה האחרונה (2014) הרבה על שיפור הגמישות, בעיקר בכל הנוגע לשרירי ההמסטרינג (ולא רק…)
כשפלג הגוף האמצעי (מותניים) מקוצר, כמו כן שרירי ההמסטרינג, או/ו שרירי הגב והצוואר, נוצרת מגבלה שצריך לכוון את הרוכב על האופניים כך שהוא או היא יושבים על האופניים בצורה זקופה יותר. כשזה קורה, הרוכב סוחב איתו גרר גבוה יותר מול הרוח ומוריד את רמת האווירודינמיות בצורה כזאת שהוא צריך להפעיל יותר כוח כדי לשמור על מהירות זהה אל מול רוכב “זהה” אשר לו גמישות טובה יותר ובשל כך – אווירודינמיות טובה יותר. (רלוונטי כמובן יותר לרוכב אופני כביש ובטח שלרוכב נגד שעון)
למטה – רועי גולדשטיין ואביב יחזקל (חברי נבחרת ישראל U23) באבחון (החדש) במרכז PowerTraining. אבחון שמאפשר לנו לדעת היכן ספציפית, הספורטאי סובל מליקויי גמישות, חוסר איזון, כוח ויציבות. בהתאם למבחן ניתן לדעת בצורה מיטבית (ביחד עם הטסטים המורכבים יותר על האופניים) על איזה שרירים חשוב לעבוד – כוח, גמישות ועוד.
מתעניינן/ת באימונים שלנו ? או שירותים אחרים ?
על איזה תרגילי גמישות לעבוד ? על איזה תרגילי כוח לעבוד ? שאלה טובה. לא נוכל לענות מכיוון שלכל ספורטאי מגבלת הגמישות, כוח ויציבות שלו. ראשית כדי לקבל תושבה מדויקת מומלץ לבצע אבחון Evaluation Test. ולאחר מכן לקבל תשובות ולבנות תרגילים ספציפיים ומתאימים למגבלה.
גמישות – חלק 2
שיטה פשוטה להערכת רמת הגמישות של רוכב/ת במעבדה הוא היכן ממוקם הכידון של אופני הפאורטריינג . במידה והכידון ממוקם בנקודה אופקית 0.0 ואנכית כמעט בגובה מגביל של האוכף (ראה תמונה מעלה), קרוב לוודאי שיש בעיית גמישות (אפילו חמורה) שצריכים לעבוד עליה (סייג > לרוכבים או רוכבות שמתחת לגובה 1.60-1.65 וגם זה בהתאם לאנטומיה הספציפית שלהם ייתכן וגמישות טובה למדיי אך בגלל מימדי גופם הכידון מכוון כפי שבתמונה) כך שניתן לומר שמי שרוכב בפוזיציה כזאת במעבדה, אין לו שום טעם או יתרון לרכב על אופני נג”ש על פניי אופני כביש רגילים (עם או בלי איירובאר) – ראה מעלה – חוסר גמישות פוגעת באווירודינמיות.
כאשר נבצע תרגילי גמישות (גב תחתון, 4 ראשי, המסטרינג תאומים ועוד ועוד) נראה את השיפור באימוני המעבדה כאשר אט-אט נחדד את הפוזיציה ונעשה אותה יותר “קרבית” מבלי לפגוע בהספק של הרוכב. כך נשפר את רמת האווירודינמיקה ונהפוך את הרוכב למהיר יותר ועייף פחות לאורך זמן רכיבה (יעילות רכיבה עולה > עייפות פוחתת).
לקריאה נוספת :
1. מגבלה של ספורטאי – Limitation
3. כיוון אופניים – מה הקשר בין כרס גדולה, חוסר גמישות, סטם קצר, דיווש עגול וזוג שרירי המסטרינג ?
ליצירת קשר – 0523-541563 elad.bike@gmail.com
או בדף הקשר – כאן
מתעניינן/ת באימונים שלנו ? או שירותים אחרים ?
צביקה מכלוף – עבד במהלך השנה האחרונה (2014) הרבה על שיפור הגמישות, בעיקר בכל הנוגע לשרירי ההמסטרינג (ולא רק…)
כשפלג הגוף האמצעי (מותניים) מקוצר, כמו כן שרירי ההמסטרינג, או/ו שרירי הגב והצוואר, נוצרת מגבלה שצריך לכוון את הרוכב על האופניים כך שהוא או היא יושבים על האופניים בצורה זקופה יותר. כשזה קורה, הרוכב סוחב איתו גרר גבוה יותר מול הרוח ומוריד את רמת האווירודינמיות בצורה כזאת שהוא צריך להפעיל יותר כוח כדי לשמור על מהירות זהה אל מול רוכב “זהה” אשר לו גמישות טובה יותר ובשל כך – אווירודינמיות טובה יותר. (רלוונטי כמובן יותר לרוכב אופני כביש ובטח שלרוכב נגד שעון)
למטה – רועי גולדשטיין ואביב יחזקל (חברי נבחרת ישראל U23) באבחון (החדש) במרכז PowerTraining. אבחון שמאפשר לנו לדעת היכן ספציפית, הספורטאי סובל מליקויי גמישות, חוסר איזון, כוח ויציבות. בהתאם למבחן ניתן לדעת בצורה מיטבית (ביחד עם הטסטים המורכבים יותר על האופניים) על איזה שרירים חשוב לעבוד – כוח, גמישות ועוד.
מתעניינן/ת באימונים שלנו ? או שירותים אחרים ?
על איזה תרגילי גמישות לעבוד ? על איזה תרגילי כוח לעבוד ? שאלה טובה. לא נוכל לענות מכיוון שלכל ספורטאי מגבלת הגמישות, כוח ויציבות שלו. ראשית כדי לקבל תושבה מדויקת מומלץ לבצע אבחון Evaluation Test. ולאחר מכן לקבל תשובות ולבנות תרגילים ספציפיים ומתאימים למגבלה.
גמישות – חלק 2
שיטה פשוטה להערכת רמת הגמישות של רוכב/ת במעבדה הוא היכן ממוקם הכידון של אופני הפאורטריינג . במידה והכידון ממוקם בנקודה אופקית 0.0 ואנכית כמעט בגובה מגביל של האוכף (ראה תמונה מעלה), קרוב לוודאי שיש בעיית גמישות (אפילו חמורה) שצריכים לעבוד עליה (סייג > לרוכבים או רוכבות שמתחת לגובה 1.60-1.65 וגם זה בהתאם לאנטומיה הספציפית שלהם ייתכן וגמישות טובה למדיי אך בגלל מימדי גופם הכידון מכוון כפי שבתמונה) כך שניתן לומר שמי שרוכב בפוזיציה כזאת במעבדה, אין לו שום טעם או יתרון לרכב על אופני נג”ש על פניי אופני כביש רגילים (עם או בלי איירובאר) – ראה מעלה – חוסר גמישות פוגעת באווירודינמיות.
כאשר נבצע תרגילי גמישות (גב תחתון, 4 ראשי, המסטרינג תאומים ועוד ועוד) נראה את השיפור באימוני המעבדה כאשר אט-אט נחדד את הפוזיציה ונעשה אותה יותר “קרבית” מבלי לפגוע בהספק של הרוכב. כך נשפר את רמת האווירודינמיקה ונהפוך את הרוכב למהיר יותר ועייף פחות לאורך זמן רכיבה (יעילות רכיבה עולה > עייפות פוחתת).
לקריאה נוספת :
1. מגבלה של ספורטאי – Limitation
3. כיוון אופניים – מה הקשר בין כרס גדולה, חוסר גמישות, סטם קצר, דיווש עגול וזוג שרירי המסטרינג ?
ליצירת קשר – 0523-541563 elad.bike@gmail.com
או בדף הקשר – כאן