מידת הפתיחות הזאת ללמידה Not coachable או coachable, נקבעת ע”פ ארבע רמות של יכולת אימון:

  1. בלתי ניתן לאימון (Not coachable) – כבר יודע הכל, לא פתוח, מקשיב רק לקול שלו.
  2. ניתן לאימון באופן סלקטיבי – עושה מה שמבקשים,  אבל רק כאשר הוא או היא מרגישה טוב עם זה, בדר”כ זה נעשה בדרך שלו/שלה. 
  3. מאומנ/ת באי רצון/חלקי (או בכל כורחו) – עושה כל מה שמתבקש  אבל מפקפק בכך כל הזמן, אף פעם לא מחוייב לדבר לחלוטין.  
  4. בר אימון לחלוטין (Completely coachable)- עושה כל מה שמבקשים ממנו , מכניע את קולו הפנימי, נותן אמון מוחלט ומעצים את המאמן.

איפה אתם נמצאים בסעיפים 1 עד 4 ? ויותר מעניין, היכן מאמנכם חושב שהנכם נמצאים?

למטה – לינק לסקר בו אתם מוזמנים לבדוק היכן אתם נמצאים

תוצאת תמונה עבור ההבדל בין כאן לשם אלעד פלטין

Hi Harry How do you keep your hair looking so stiffi

? Practice Grover It’s just practice my friend

למאמר המלא – ההבדל בין כאן ושם (רחוב סומסום עושה פסיכולוגיה)

שחקנים וקבוצות שדוחים אימון, או קשים לאימון, בעלי נטייה להאמין במיתוסים מסוימים:

  • אימון הוא למתחילים.
  • אנחנו כבר יודעים הכל – אנחנו רק צריכים ליישם את זה. 
  • שחקנים מנוסים מאמנים את עצמם.

michael-jordan-on-being-coachable

 

מאמנים טובים דורשים את תכונות האופי הבאות משחקנים (כדורגל, אבל בהחלט ניתן להקיש לענפים אחרים) :

שחקן – בר אימון – The Coachable Player

להוט ללמוד

צנוע

רוֹחֵשׁ כָּבוֹד

אוהב את המשחק

נשאר בשליטה

לוקח אחריות

חושב לטווח ארוך

מתרגש משינוי

מוכן לנסות דברים חדשים

לא מפחד מטעויות

לא מתרפק על הישגי העבר

סקרן

נותן אמון במאמנים

הצורה בה שחקנים מסתגלים לאימון חדש אומרת הרבה על מי שהם. אותו הדבר בנוגע לקבוצות עצמן. הדבר נוגע גם לצוות המקצועי. ההתקדמות תלויה במחויבות של כל חברי הקבוצה לקחת אחריות. מאמנים גדולים יכולים לנצח עם שחקנים פחות מוכשרים,  רק כאשר צוות השחקנים נמצא ברמה גבוהה של יכולת אימון -coachability.

להיות בר אימון הוא דבר חשוב מעין כמוהו בכל גיל ובכל רמת ספורט, מעממי ועד מקצועני. בכדורגל לדוגמה, למרבית המאמנים זמן מוגבל בלימוד מיומנות או  לימוד יסודות בכדורגל, לכן הם סומכים על השחקנים שיקדימו לאימון, יהיו מוכנים, טריים וחדשים, בעלי תשוקה ללמוד ולהצליח.



במרכז POWERWATTS אנחנו נוגעים בשתי צורות בעיקרון האישי, או האינידיוידואליות. הראשונה – אימוני POWERWATT עצמם. נכון, כולם עושים אימון זהה, אז מה בדיוק אישי ? המשוב מהמאמן ומהתוכנה, ישנם כל מיני תרגילים וכל אחד מבצע אותם אחרת. התוכנה נותנת משוב וציונים בזמן האימון ולאחריו. הספורטאי נבחן ביחס לעצמו וביחס להצלחותיו מול שאר הספורטאים באימון. נכון, כדי לעלות רמה ולעבוד רק ואך ורק על הנקודות החלשות של הספורטאי, אנחנו צריכים לקיים אימון POWERWATTS אישי, בו נבחר אימונים ספציפיים שיקדמו בצורה הטובה ביותר את הספורטאי (בדר”כ יהיו אלה האימונים הקשים ביותר). לקריאה נוספת בנושא כאן

אבחון FMS – זו הדרך השנייה להערכת ספורטאי מבחינה תנועתית ומציאת נקודות תורפה מבחינת גמישות, כוח וסוגים שונים של יציבות ותנועתיות. בצורת האבחון הזאת נמצא את החלקים הפחות טובים של הספורטאי (LIMITATION) ונבנה לו בנק אימונים אישי (מעבר לאימוני כוח באופן כללי וספציפי). לקריאה נוספת בנושא כאן



גם “סופרסטארים” ניתנים לאימון, או ברי אימון – מי אלה ?

כאשר סטיב רונד, עוזר המאמן לשעבר של מנצ’סטר יונייטד, יצא למפגש הראשון שלו עם הקבוצה החדשה הוא היה קצת עצבני. אימון הכוכבים נראה מעט מאיים והוא עדיין לא היה בטוח באיזו גישה להגיע כדי לאמן אותם. יחד עם זאת, כשזה הגיע, פנה אליו אחד השחקנים הבכירים ואמר לו כמה השחקנים מצפים לפגישה. הוא הוסיף ואמר כי השחקנים אוהבים אתגרים קשים ומחכים כדי ללמוד דברים חדשים. השמועה היתה שצוות המאמנים החדש הוא צוות מאמנים תובעני. שיעור חשוב נלמד – סופרסטרים רבים הם מאוד ניתנים לאימון coachable אך יש צורך לאתגר אותם כל יום!

images

בלתי ניתנים לאימון – UnCoachabale

המאמן המבריק ביותר בעולם ייכשל בלי שחקנים שמוכנים ומסוגלים ללמוד ממנו. ראיתי את פול בארון, מאמן שוערים, נכשל עם שוער אחד בלבד. סופרסטאר שנחשב כשוער ראשון. מלכתחילה דחה השחקן את המאמן והניסיון של פול לאמנו, התעקש שהוא יודע איך להתאמן אחרת. שאר השוערים בחוליה הגיבו היטב לפול, וזה לא היה מפתיע כאשר אחד מהם הצליח בסופו של דבר להשיג את  חולצת השוער בקבוצה הראשונה, משאיר מאחוריו כוכב שכשל – מוכשר אך בלתי נגיש לאימון.

למרבה הצער, רבים מהמאמנים (צעירים) שמאמנים שחקנים צעירים, מנסים לעודד, להתרכז ולאמן דווקא את אותם צעירים מוכשרים שבעתיים ושאינם ניתנים לאימון.(מאמנים שרוצים כ”כ “לנצח”)

כמאמן צעיר, קשה מאוד שלא להיסחף אחרי הצלחות (ניצחונות קטנים ולא חשובים). לצערי אני גם רואה הרבה ענפים בהם מאמנים וותיקים, ממשיכים להתלהב מכל זב חותם בן 16 כאילו מחר בבוקר הוא אלוף עולם, מעבר לכך, בונים מערכת סביב אותו ספורטאי אשר כביכול מעצימה אותו, אך היא בהרבה פעמים עושה זאת ב”כביכול” והופכת אותו למקצוען בגיל צעיר מדי ומקרבת ומקצרת את זמן השחיקה ופרישה לגיל נוער, מקסימום 20. “עודף אימונים מנטליים שלא צורך”. נראה לי (אישית) שמאמנים מנטליים מעמיסים “עודף רצינות” הורסת בחלק מהמקרים, מעצימה בהרבה פעמים את הפרטי (השחקן) במקום את הקבוצה והמוביל שלה (מאמן). כאשר בגיל צעיר מדי שולחים לטיפול מנטלי כאילו יוצרים בעיה שאולי והשחקן יכול היה להתמודד איתה לבד (או חשוב יותר להתמודד איתה ביחד עם המסגרת הקבוצתית, או חשוב יותר כחלק ממנה)  ולהתחזק, במקום זאת בוחרים להפוך עכבר לפיל ולתייג את הספורטאי כאחד “שסובל מבעיות מנטאלית”. מעבר לזה , אני חושב שמסגרת אימון “מעצימה” ומפנקת מידי, יוצרת ספורטאים מפונקים וספורטאים בעלי בעיות מנטאליות שאולי ולא היו מתפתחות במסגרות קשוחות יותר. (אתה רוצה לדעת להיכן תגיע ? בהרבה פעמים האופי, ולא בהכרח הגנטיקה של אבא ואמא יכולים לעזור לא מעט).

images

ישנם שחקנים שמאמינים שהם אף פעם לא טועים, אחרים חושבים כי המאמן בוחר אותם באופן לא הוגן (ילדותיות) וכמובן, זה לא ייקח לעולם אחריות על טעויות, או כישלון. מקרים אלה של התנהגות בלתי ניתנת להשגה משקפים צורות שונות של חולשה נפשית או רגשית, אלה נובעות מ:

יְהִירוּת

אדישות – לא אכפת

כעס – מיד נלחם בחזרה

חתרנות – מוצא חברים – שמרגישים כקורבן כמוהו או הוא משכנעם לכך.

הערכה עצמית נמוכה

לא רוצה בגלל הפחד

עושה הנחות ומונע אחריות

להיות לא בסדר, כאשר זה מזוהה עם תחושה של פחות שווה

לוקח הכל באופן אישי

דאגות על דברים שהוא או היא לא יכולים לשלוט בהם
10 things.jpg2

לפני הרבה שנים כשהייתי מאמן ילדים ונוער, הצלחתי לקבץ ולגדל קבוצת צעירים חזקה ומלוכדת (שצמחו מגיל ילדים לקטגוריה נערים). אחד מאותם “מוצלחים” סבל מבעיות משמעת, עם טונה של כישרון, אך בעיות מרות מכאן ועד נפטון. כאשר אני מסתכל מעלה על הסעיפים השליליים של UN Cochable אני חושב שמצאתי באותו נער כמעט 90% מאותן תכונות. למזלי בזמנו הייתי בכושר טוב מספיק  כדי ללמד אותו “מהיכן משתין באמת הדג” ומי הדג הגדול באמת באקווריום.  אך זה לא היה מספיק ולא נכון לעשות, הוא ככה הצליח לקבל יותר מדי תשומת לב. כאשר ראיתי שהמשמעת מתפוררת ופוגעת באיכות האימונים, יעצתי להוריו לפנות לטיפול פסיכולוגי. הם דווקא קיבלו זאת ברצינות ועשו זאת. פסיכולוג הספורט, לאחר מספר מפגשים ביקש ממני – “תן לו לזרום בדרך שלו” – או “תשחרר לו קצת רצועה” וכך עשיתי (שלא יחשבו שאני מאמן UNCOACHABLE (-; וזאת היתה הטעות הגדולה ביותר !
לא עברו מספר חודשים ובעיות המשמעת  החריפו עד שזה היה צריך לעזוב את הקבוצה ובהמשך גם את הענף (כאשר בעיות המשמעת רק מחריפות). האם כשעבר לענפים אחרים (צבא) התבגר והשתפר ? לא, ממש לא. הוא המשיך לסבול מבעיות דומות שחלק מהן נבע בעיקר מתרבות רעה שכנראה וקיבל בבית. (תגיד לי מהיכן באת ואגיד לך לאן תלך).
ובראייה לאחור כאשר אני מנסה לבדוק מי מאותן כישרונות הצליח (לא בהכרח בהקשר של ספורט) אלה הם דווקא היו בדיוק אותם אלה שהיו COACAHABLES ולא ההפך וללא בהכרח עם טונה של כשרון, אלא טונה של סבלנות ומוסר עבודה גבוה של אימון.

הרגע שקובע אם שחקן או צוות ניתנים לאימון או לא, הוא הרגע המכריע או המידי, בו מאמן פונה לשחקן או מורה לו לעשות דבר כולשהוא, הוראה או נתינת ביקורת. למטה השרטוט מסביר שני סוגים של תגובות של שחקנים וכיצד הם מגיבים לעצה או אותה הוראה. האיור ממחיש את הבחירה של שחקן או צוות שבחרו  להגיב בחיוב או  להגיב בצורה שלילית. מהרגע הראשון בו מתחיל ילד או ילדה צעירים ללמוד כדורגל, הבחירה שיאמצו  משקפת את אופיו של האדם וקובעת את גורלו של השחקן, אלא אם כן המאמן בשלב מסוים יכול להשפיע עוד  על שינוי משלילי לחיובי.

coachable

    לפרטים ורישום



    במרכז POWERWATTS אנחנו נוגעים בשתי צורות בעיקרון האישי, או האינידיוידואליות. הראשונה – אימוני POWERWATT עצמם. נכון, כולם עושים אימון זהה, אז מה בדיוק אישי ? המשוב מהמאמן ומהתוכנה, ישנם כל מיני תרגילים וכל אחד מבצע אותם אחרת. התוכנה נותנת משוב וציונים בזמן האימון ולאחריו. הספורטאי נבחן ביחס לעצמו וביחס להצלחותיו מול שאר הספורטאים באימון. נכון, כדי לעלות רמה ולעבוד רק ואך ורק על הנקודות החלשות של הספורטאי, אנחנו צריכים לקיים אימון POWERWATTS אישי, בו נבחר אימונים ספציפיים שיקדמו בצורה הטובה ביותר את הספורטאי (בדר”כ יהיו אלה האימונים הקשים ביותר). לקריאה נוספת בנושא כאן

    אבחון FMS – זו הדרך השנייה להערכת ספורטאי מבחינה תנועתית ומציאת נקודות תורפה מבחינת גמישות, כוח וסוגים שונים של יציבות ותנועתיות. בצורת האבחון הזאת נמצא את החלקים הפחות טובים של הספורטאי (LIMITATION) ונבנה לו בנק אימונים אישי (מעבר לאימוני כוח באופן כללי וספציפי). לקריאה נוספת בנושא כאן



    להיענות או להגיב להוראה של מאמן, היא סוג של Coachability – בר אימון או לא.

    היכולת להיות מאומן – Coachability היא פונקציה של הגורמים הבאים:

    המוטיבציה של השחקן ללמוד ולהשתפר.

    הרצון של השחקן להשיג את מטרותיו וחלומותיו.

    כוחו של הקשר בין השחקן לבין המאמן.

    לצוות או הקבוצה יש להוסיף את הנקודות הבאות:

    לסמוך על אחרים לעשות את עבודתם

    תקשורת פתוחה וישירה

    ציפיות פתוחות וברורות של זה

    הקפדה על יכולת הצוות וקבוצתיות היא לעצב את המחשבות והרגשות האלה באופן חיובי. תפיסה זו חורגת הרבה מעבר להוראה פיזית, טכנית וטקטית ומעורבת המאמן יותר כפסיכולוגי ואחד שבונה מערכת יחסים. כמובן, התפקיד של המאמן הוא לאתגר שחקנים כדי להשתפר, אבל אם ביחסי מאמן – שחקנים אין  אלמנטים של coachability, לא תתרחש למידה.

    התפתחות של למידה לעבר COACHABILITY – להפוך להיות בר-אימון, היא יכולת פיתוח מותאמת באופן מלא, פירושה שהשחקנים הופכים לעצמאים ולוקחים אחריות על הלמידה שלהם. זהו הלך הרוח והמחשבה של שחקן-אלוף או צוות מנצח. הם תמיד באים ללמוד כל יום ולא מותרים או מפסידים אימון יחיד בעונה כולה.

    IMG_0617

    אני ממליץ לשחקנים להשתתף בתוכנית 12 הצעדים לפיתוח עצמי:

    קח אחריות ואל תחלק תירוצים.

    כדאי  להחליט אם אתה רוצה להיות לוחם או קורבן.

    הגדר מסע של הישג.

    תכנן תוכנית עם מטרות עבור כל יום.

    הגדר את התפקיד שלך.

    בנה פרופיל של נקודות החוזק שלך ואת נקודות החלשות.

    בנה לך מסגרת אימון מסודרת וזאת תהפוך לשיגרה.

    נהל את הזמן והאנרגיה שלך.

    למד משהו בכל יום.

    אל תשנה או תחתוך את הדרך שבנית (ללא קיצורי דרך).

    קבל את זה שאתה אחראי.

    לעולם אל תיכנע!

    אביחי

    יצירת סביבת למידה

    רבים מהמחסומים ללמידה להיות מאומנים מעוצבים על ידי יצירת סביבה בריאה ופורייה כבסיס שעליו יש לבנות אמון בין הספורטאים למאמן. סביבה כזו היא הסכום הכולל של כל מה שמשפיע על רווחתו הנפשית והרגשית של השחקן, ולכן למאמן יש השפעה ישירה או/ו עקיפה על הביצועים. מאמנים טובים יוצרים סביבת למידה על-ידי הפיכת האימונים  למפתח העיקרי בשיפור הביצועים. כדורגל נלמד באמצעות ניסוי וטעייה, המאמנים חייבים ליצור אזור של בטיחות פסיכולוגית מטפחת, שינוי וחדשנות, וחשוב יותר, להסיר את הפחד להיות נבוך על ידי ביצוע כושל. פחד יכול לחנוק את תהליך הלמידה ולמנוע את הפיתוח של אותם שחקנים בעלי ערך שיכולים לחשוב מחוץ לקופסה.

    מאמנים צריכים להסיר פחדים ולעודד למידה חדשה עם סגנון אימון קשוח, אך חם שמאתגר אבל תמיד נשאר בהרמוניה עם כל שחקן ורגשות הצוות האחרים.

    סביבת האימון חשובה מאחר והמאמן שולט בה וקובע האם היא מקום חיובי ופורה ללמוד בו כדורגל או לא. חלק גדול מהחוסן הנפשי והרגשי שהשחקנים מרוויחים מושג באמצעות חשיפה יומיומית לסביבת אימון מאתגרת, חיובית ופרודוקטיבית. זהו סוג של אווירת אימון המאפשרת לשחקנים למקסם את הפוטנציאל שלהם.

    מאמנים  צריכים ללמד את השליטה במיומנויות הבסיסית תוך כדי מצב של  לחץ מתמיד בביצועים מושלם,  במקום להתמקד בתוצאות. שחקנים מקבלים מטרות למידה אישיות ומאפשרים להם מספיק זמן למידה בכל עונה. ההתקדמות נמדדת ומתוגמלת. המאמץ זוכה להכרה מתמדת ולשבחים, והשחקן מקבל משוב מתמיד, במיוחד לאחר ביצוע טעויות.

    המאמנים האפקטיביים ביותר יודעים להסביר מדוע החשיבות הגדולה בלימוד מיומנות ומה היתרונות שזאת תביא. הם חושבים ומתנהגים בצורה חיובית, מפיצים אופטימיות ויכולת לעשות כן. מתוך התבוננות זהירה הם מציעים לשחקנים משוב מדויק, אובייקטיבי ותומך. סובלנות לטעויות היא חלק מתהליך הלמידה, והמאמן הטוב מסוגל לפרש כישלונות כמו רגעי למידה.

    חשיבות רבה היא שימוש במשחקים כחוויה לימודית חשובה, כמבחן לפיתוח ולא רק לנצח או להפסיד. כל התקדמות הלמידה בפועל יכולה להיהרס על ידי מאמן שמקובע לתוצאות המשחק בלבד. המאמנים הטובים ביותר יודעים לפרש היטב כשלון כחלק אינגרלי מתוך עקומת הלמידה.

    responsible

    קביעת סטנדרטים לעבודה :

    הבנה מדויקת איזה עבודה נדרשת לעשות.

    ודא כי כל העבודה רלוונטית לגיל, מין ורמת תחרותית של השחקנים.

    תמיד יש להסביר מדוע העבודה נדרשת.

    להסביר ולתקשר מהן ולמה הציפיות הגבוהות שלך.

    עודד את כל השחקנים לעבוד על הפוטנציאל המקסימלי שלהם.

    להקים רמת מוסר-עבודה גבוהה כאתיקה קבוצתית.

    הדגם את הסטנדרטים הגבוהים שהגדרת.

    אל תקבל את הבינוניות.

    גמול חזרה בעבור עבודה טובה בתוך הצוות

    יש להתגבר על ההתנגדות לאימון

                                                                     איפה אתם נמצאים בסעיפים 1 עד 4 ? ויותר מעניין, היכן מאמנכם חושב שהנכם נמצאים?

    הנה הלינק – מוזמנים להשתתף.

    הערת אזהרה – כמובן שיש תמיד את היוצא מהכלל על הכלל. הממצעים המוצאים כאן מגיעים בעיקר מתחום הכדורגל (הענף היקר והמתוגמל ביותר בספורט המקצועני). כמו כן היחיד אינו מעיד על הכלל ולא ההיפך, לכן בבקשה – קחו זאת לתשומת ליבכם בבקשה.

    לרישום לאימוני העצימות של POWERWATTS – כאן

      לפרטים ורישום



      במרכז POWERWATTS אנחנו נוגעים בשתי צורות בעיקרון האישי, או האינידיוידואליות. הראשונה – אימוני POWERWATT עצמם. נכון, כולם עושים אימון זהה, אז מה בדיוק אישי ? המשוב מהמאמן ומהתוכנה, ישנם כל מיני תרגילים וכל אחד מבצע אותם אחרת. התוכנה נותנת משוב וציונים בזמן האימון ולאחריו. הספורטאי נבחן ביחס לעצמו וביחס להצלחותיו מול שאר הספורטאים באימון. נכון, כדי לעלות רמה ולעבוד רק ואך ורק על הנקודות החלשות של הספורטאי, אנחנו צריכים לקיים אימון POWERWATTS אישי, בו נבחר אימונים ספציפיים שיקדמו בצורה הטובה ביותר את הספורטאי (בדר”כ יהיו אלה האימונים הקשים ביותר). לקריאה נוספת בנושא כאן

      אבחון FMS – זו הדרך השנייה להערכת ספורטאי מבחינה תנועתית ומציאת נקודות תורפה מבחינת גמישות, כוח וסוגים שונים של יציבות ותנועתיות. בצורת האבחון הזאת נמצא את החלקים הפחות טובים של הספורטאי (LIMITATION) ונבנה לו בנק אימונים אישי (מעבר לאימוני כוח באופן כללי וספציפי). לקריאה נוספת בנושא כאן



       

      אימוני POWERWATTS