כישרון יש כמו זבל ואנחנו מנקים את יער בן שמן
“אצלנו במומנטום אין מצוינים, יש בסך הכול טובים יותר וטובים פחות…מצוינות זה המצאה של בינוניים מתוסכלים”.
הסיסמה הבלתי רשמית הזאת אימצנו בקבוצת מומנטום (קטקטים ועד נוער) ב 2008- 2005.
הקפדנו לנקות את יער בן שמן פעם פעמיים בשנה. אבל הרבה מעבר לכך. היה ברור לכולם שכישרון זה לא תנאי עיקרי או הכרחי להצלחה, בשום דבר.
לשני המאמרים הקודמים – מאמר ראשון ומאמר שני למאמרים נוספים בתחום הפסיכולוגיה – כאן
להפך הוא לפעמים יכול להיות “מתנה” משקרת להצלחה מפוברקת והסתרת עבודה בחצי קלאצ’ (בגלל הכישרון – הצלחה מוקדמת). אחת הסיבות נובעות מכף שהצלחה בספורט, (או בכל דבר אחר בחיים), נוגעות בהרבה דברים שונים ומגוונים. להצליח בגיל ילדים ונוער שונה מהצלחה בגיל 23 או למטה מזה. והצלחה בבוגרים היא הרבה פעמים כמה וכמה רמות מעל U23. לא תמיד בגלל שהרמה גבוהה יותר, אלא בגלל שספורטאים לא מצליחים לעשות את ההתאמה לעומס החדש, במקביל לשינויים במסגרות החיים שלהם שאינן קשורות לספורט.
הצלחה ככל שעולים בסולם השנים שם הקושי עולה קשורה פחות ופחות לכישרון (לימודי, פיזי ועוד) היא קשורה למימוש פוטנציאל במישורים קשים ומסובכים בהרבה. בהרבה מהמקרים, קשורים למימוש הכישרון בזמן לחץ (STRESS). ביצוע פעולה מורכבת (ללא קשר לספורט) יכולה לעשות בצורה טובה, אך מה עם לבצעה תחת לחץ ? אממ…. או אפילו מספר פעולות מורכבות תחת אפילו לחץ גבוה יותר?
12 עקרונות “להצלחה” או מימוש פוטנציאל. בשבילם כפי שרשום צריך אפס כשרון. יש לכם מושג כמה “כישרונות” פגשתי שאינם מסוגלים להגיע בזמן ? כמה כישרונות אימנתי שנותנים 95% ממה שיש להם ולא 100%. וחשוב מכך – כמה “לא כישרונות” הכרתי שהגיעו רחוק מאוד בחיים, רק בגלל ששמרו פחות או יותר על אותם העקרונות שרשומים כאן ?
אני מוכן לחתום לכם ש 99% מהאלופים האולימפיים תמצאו את 12 התכונות שרשומות כאן (למה 99 ולא 100 ? כי תמיד יש יוצאי מהכלל, או כאלה שהגיעו לרמות כל כך גבוהות שהם יכולים להרשות לעצמם “לחפף”, או אולי בגלל שהם בעצם בדרך למטה ? או שסתם רמת המתחרים סביבם ירדה.
ועל הדרך נזכרתי בסעיף 13 – עקביות תוסיפו בצורה עצמאית לרשימה (זה חלק מ”לבצע שוב”).
ב 2010 אמרתי את זה בצורה מאוד ברורה למפקד חיל האוויר (טקס ממליצי מסיימים קורס טייס) :
“אצלנו במומנטום אין מצוינים, יש בסך הכול טובים יותר וטובים פחות…מצוינות זה המצאה של בינוניים מתוסכלים”.
ונדמה לי שהוא לא אהב את זה, אבל אני מניח רק בגלל שלא היה לי מספיק זמן להסביר לו
בינוניים מתוסכלים ? או בעצם כאלה שהוגדרו כצעירים ככישרוניים מאוד אך לא הצליחו בזמן אמת להוציא לפועל את כישרונם הגלום… בגלל שלא יכלו להחזיק ב 12(או 13) הדברים שרשומים משמאל ? שקשורים לאפס כשרון ! גם – אבל לא רק !
הקטע למטה קשה לי לתרגום – ונראה שהמקור באנגלית מסביר את הנושא בצורה טובה הרבה יותר (טוד רוס)
האם כולנו כישרוניים ? או האם אף אחד מאיתנו לא מוכשר באמת ?
כישרון הוא מתנה אמיתית, השאלה מה את או אתה מחליטים לעשות איתו ? כיצד להתמודד מצד שני עם ה LIMITATION שלכם, ברמת האימון האישי ? וחשוב יותר – גם אם אין לכם כישרון (תמיד יש) – תזכרו תמיד שיש סיכוי, ביחד עם 13 התובנות שרשומות מעלה ואתם מוזמנים להוסיף עוד משלכם – שליישומם אין שום קשר לכישרון והצלחה.
החלק הקשה ביותר בללמוד משהו חדש, זה לא לקבל רעיונות חדשים, אלא לשחרר רעיונות ותורות ישנות בהם דגלנו עד היום – טוד רוס.
חלק גדול מהרעיונות שהוצגו בשלושת המאמרים מושתתים על ספרו של טוד רוס. מה שהוא פחות ניסה להגדיר בספר – כיצד נמדדת הצלחה. מהי הצלחה ? שנראה וזה כבר על הגבול הפילוסופי ומעבר לכך, אך נראה כי ככל שאנחנו מחפשים תשובות בתחום הסוציולוגי והפסיכולוגי התשובות לעולם יישארו לא חד משמעיות.
לספרו של טוד רוס כאן THE END OF AVERAGE: How We Succeed in a World that Values Sameness
קטע פרסומי
במרכז POWERWATTS אנחנו נוגעים בשתי צורות בעיקרון האישי, או האינידיוידואליות. הראשונה – אימוני POWERWATT עצמם. נכון, כולם עושים אימון זהה, אז מה בדיוק אישי ? המשוב מהמאמן ומהתוכנה, ישנם כל מיני תרגילים וכל אחד מבצע אותם אחרת. התוכנה נותנת משוב וציונים בזמן האימון ולאחריו. הספורטאי נבחן ביחס לעצמו וביחס להצלחותיו מול שאר הספורטאים באימון. נכון, כדי לעלות רמה ולעבוד רק ואך ורק על הנקודות החלשות של הספורטאי, אנחנו צריכים לקיים אימון POWERWATTS אישי, בו נבחר אימונים ספציפיים שיקדמו בצורה הטובה ביותר את הספורטאי (בדר”כ יהיו אלה האימונים הקשים ביותר). לקריאה נוספת בנושא כאן
אבחון FMS – זו הדרך השנייה להערכת ספורטאי מבחינה תנועתית ומציאת נקודות תורפה מבחינת גמישות, כוח וסוגים שונים של יציבות ותנועתיות. בצורת האבחון הזאת נמצא את החלקים הפחות טובים של הספורטאי (LIMITATION) ונבנה לו בנק אימונים אישי (מעבר לאימוני כוח באופן כללי וספציפי). לקריאה נוספת בנושא כאן
לשני המאמרים הקודמים – מאמר ראשון ומאמר שני למאמרים נוספים בתחום הפסיכולוגיה – כאן