עדכון אוקטובר 2021 תוכל להתאים לי את האירובאר לאופניים ?
בטיחות, חוסר יעילות ועודף של אקסטרה כסף במשבר הקורונה גרם לחלק מאיתנו…. לצרוך מוצרים שאיננו צרכים.
הרבה מעבר לכך, מוצרים שגורמים לנו להסתכן ולהפצע. הבעיה הגדולה שאנחנו טועים לחשוב שציוד “החלל” יהפכו אותנו (בדר”כ) למהירים יותר ב….. סרטי “מדע בדיוני” של נטפליקס. מה רמת הטכניקה שלך ברכיבת אופניים ? אני בטוח שכל מוכר אופניים שואל ומתעניין ברמת הרכיבה שלך לפני קנייה של אופני נג”ש !? (הרי לא דוחפים לנו מכונות שלא לצורך. “אתה תראה בהם מיליון דולר….” רק תוריד 20 קילו ובעוד חודש חודשיים אתה משייט על 45 קמ”ש כמו יאן פרודנו…)
גם רוכבים מקצוענים (רוכבי כביש ולא טריאתלטים) נפצעו בצורה קשה על אופני נגד שעון, הסיבה העיקרית במרבית התאונות או הפציעה הגדולה יותר נבעה מאי היכולת לשלוט באופניי נג”ש (הדוגמה היותר מפורסמת הוא כריס פרום ופציעתו באימון הכנה למרוץ בדופינה ליברה 2019). הפחות מפורסם (שהצליח כן לעשות קאמבק חזרה) זה אלחרנדרו וולורדה בנג”ש איום ונורא (2017) בטורדפרנס בו היה מועמד GC, החליק ושבר את הברך.
ומה לגביינו אזובי הקיר ? במידה ואתם רוכבי אופני נג”ש, אני מניח שחלק מהרכיבות שלכם אינכם רוכבים לבד, ידיים בתוך האירובאר ללא יכולת לעצור. כאשר אתם רוכבים ביחד עם עוד רוכבים זה לא בדיוק מגביר את יכולת הריכוז שלכם לשמור על הבטיחות במהלך הרכיבה. אז כן, זאת הסיבה שאני פחות אוהב לכוון רוכבים/ות אופני נג”ש אלא אם כן הרוכב או הרוכבת מיומנים דיו ומעבר לכך, מפיקים תועלת אמיתית מהרכיבה על האופניי נג”ש = נוחות + מהירות.
ונניח שאתם “אלופי עולם בטכניקה” ברכיבה על אופני נג”ש. מה בנוגע ליעילות והפקת מהירות בתנוחה אווירודימית ? מה הקריטרויונים ? ניסיתי לשאול את דוד גוגל, אבל הפלא ופלא גוגל, נראה שגם הוא, מושפע מיצרניות האופניים ולא מנדב מאמרים מתאימים. הוא כן מנדב סרטוני לייקים של רוכבים, מאמנים חזקים שיושבים (אני מניח) על סביב ה 4.5- 4 ואט לקילו (ששווה בערך 38-39 קמ”ש ל 20 ק”מ) – ברור שבמהירות כזאת נג”ש או באמצעות אירובאר תרכבו מהר יותר.
אז שוב, מה המינימום ? נשים איזה כמה סייגים קודם. בשאלה שלנו אנחנו מדברים על מסלול מישורי, הלוך וחזור. כלומר במסלול מישורי ומהיר ולכן גם היתרון לאירובאר/ תנוחת נג”ש רלוונטית יותר. הייתי אומר – מסלול מישורי של 15 ק”מ (7.5 הלוך 7.5 חזור) המהירות המינימאלית = 32 – 33 קמ”ש באופני כביש. שיכולות לגבור ב 1-1.5 קמ”ש בעזרת תנוחת נג”ש או אירובאר.
שימו לב, ככל שנהפוך את המסלול רכיבה לגבעי והררי יותר, הפער בין הרוכב המיומן (שלא מאבד הספק בתנוחת נג”ש וגם מהיר וחזק) תגדל. כך שניתן לומר כי ככל שהמסלול הררי יותר, הרוכב המתחיל (פחות חזק) יפיק תועלת ומהירות גבוהה יותר מרכיבה באופני כביש רגילים ולא נג”ש.
וכן – באופני נג”ש-אירובאר ייתכן ויהיה איטי יותר. אין ספק שככל שמהירות שמעל ה 34-35 קמ”ש באופניים רגילות ומעלה, אירובאר ותנוחת נג”ש תעזור יותר (ככל שהמהירות גבוהה יותר, כך התנוחה האווירודינמית רלוננטית ומשמעותית יותר).
עכשיו שימו לב – כי יש עוד בעיה – (אני מאוד מצטער החיים לא פשוטים ואנחנו כאן הרי לא למכור לכם שום דבר מלבד האמת + אימוני POWERWATTS או התאמת אופניים)
אז ככה : כל מה שנכתב קודם – יש לו לשים * או סייג. במידה ורוכב X מצליח לרכוב במסלול מישורי 34 קמ”ש. זה לא בהכרח אומר שהוא יהיה יעיל ומהיר יותר יותר בתנוחת נג”ש. זה קשור לרמת הגמישות והיכולת שלו לשמור על הספק מספיק גבוה, שיהיה גם יעיל ובכך מהיר יותר מהתנוחת אופני הכביש הרגילים. מסובך ? ממש לא. כיצד נבדוק זאת הלכה למעשה – עוד יותר פשוט. תמצאו מסלול מישורי הלוך ושוב של 15 ק”מ ותבדקו – פעם אחת באופניים רגילים ופעם אחת באופני נג”ש – אירובאר.
דוד גוגל והסרטונים. ישנם כן מאמנים יחידי סגולה שקיימו השוואה כזאת (כמו שרשמתי) בואטים נמוכים (קרי – של אנשים נורמלים). והגיעו לנתונים דומים כמו שלי (30-31 קמ”ש הוא המינימום) הבעיה שבסרטונים אלה עושים השלכה מטסט של 2 או 5 ק”מ לנג”ש של 40 ק”מ, חצי איש ברזל ואיש ברזל מלא. למה ?
שוכחים להוסיף פרט חשוב בטבלת אקסל = עייפות הרכיבה !!!
– ככל שאנחנו רוכבים יותר הרבה, ככה אנחנו מתעייפים יותר והיכולת שלנו לשמור על הספק זהה, בעיקר בתנוחה קשה ולא נוחה – יורדת. כל זה תלוי = נכון !ברמת היכולת וההתאמה של האופניים, בהתאם למקצה שלנו. (בקיצור – שימו עוד כוכבית ל 34 קמ”ש שלכם)
מצ”ב שרטוט מורכב “שמייצר בעצם אלגוריטים” בלתי אפשר באמת “שיתלבש על כולנו” – חסר בשרטוט סוג מסלול (מישורי/הררי/ירידות) – לכתבה המלאה (לינק) מתחת לתמונה.
Cycling – The Secret of Speed – לינק
חשוב הרבה יותר – אל תתפתו לרכוש אופני נג”ש שלא לצורך. וגם אם אתם מהירים בהם, זה לא הופך אותם לבטוחים יותר. רכיבת אופני נג”ש תתבצע ברכיבה יחידנית וללא דרפטינג, בקבוצה – אתם לוקחים סיכון מיותר מפגישה עם אורטופד או פלסטיקי. (לא כיף). עדיף תמיד ןמקצועי יותר – 2 זוגות – אופני כביש לרכיב או אימון קבוצתי. נג”ש לאימון נג”ש.
רבותיי וגבירותיי. אופניים זה דבר פשוט, ספורט פשוט. אל תסבכו אותו, כל שיהיה פשוט יותר ופחות מסובך, בדר”כ ההנאה רבה יותר.
החיים לא פשוטים ואנחנו כאן הרי לא למכור לכם שום דבר מלבד האמת + אימוני POWERWATTS או התאמת אופניים)
עדכון מרץ 2019.
“למה אתה צריך ברגים, דיבלים, קידוחים ועבודה ?” שאל אותי המוכר שמכיר אותי הרבה זמן… “תצמיד אותו עם סיליקון”. כמה פעמים הגעתם לבעל מקצוע וזה מכר לכם מוצר מבלי שתשלמו “עבד בחינם”. המוכר “עבד בחינם”. הוא “קנה אותי” בכך שחסך לי סתם קנייה מיותרת ועבודה קשה – כמה אתם סומכים על בעלי מקצוע שלא מוכרים לכם סתם שטות של מוצר לא קשור, מוכר לכם חוויה דמיונית של “כאילו מהירים”…. הנה משהו שייתן לכם קצת לחשוב על זה.
כן, אנחנו מכוונים אופניים ברמה הכי גבוהה שיש – מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים (elad.bike@gmail.com). וכן, אני ממש פחות אוהב למדוד ולהתאים אנשים לאופני נג”ש מכיוון שבהרבה פעמים אני מוצא את עצמי מכוון אותם לתנוחה שתצליח כמה שפחות להפריע ללא קשר למהירות ויעילות הרכיבה עליהם. בקיצור – עדיף אופניים רגילות – תהיו איתם הרבה יותר מהירים. תביטו שוב בתמונת הכותרת מ CYCLING TIPS
או כדי כבר להרשם לשני שיעורי ניסיון – למלא את הטופס כאן
הכתבה שרשומה מטה נכתבה הכנשהוא ב 2013 ומתייחסת לאופני המדידה כחול לבן שלנו POWERTRAINING (שעדיין פעילות בגינתון). היום אנחנו עושים את הדברים בתל אביב, בעזרת אופני המדידה של POWERWATTS ובשילוב רולר EMOTION ונעילת מזלג בעל התנגדות אלחוטית (בינתיים ככל שידוע לי, נמצא רק אצלנו בישראל). בצורה זאת ניתן לבחון את הרוכבים בצורה יותר אמיתית ולא על טריינר מקובע ומעט משקר, ללא קשר לרמת הרכיבה של הנמדד (אבל במיוחד במידה ומדובר ברמות גבוהות). על אופני המדידה שלנו – כאן.
“ספורטאי מסטרס חוטאים למטרה כאשר נשאבים לתוך מערכת ‘מדרבנת ספורטאי מסטרס’ לגבולות בלתי בריאים בעליל, באצטלה מזויפת של עשיית ספורט תחרותי=בריאות. איזו מערכות בדיוק ? יבואני אופניים, הנעלה, ביגוד, מכשור מדידה וכיו”ב – מערכת שמגלגלת בשנה, עשרות מיליארדי דולרים, בעיקר על גבי ספורטאים ורוכבי סופשבוע, אך גם על גב ספורטאים חובבים של 3-4 פעמים בשבוע. צרכנים כבדים מאוד”
קבוצות ספורט, אשר דוחפות את חבריהם הרבה מעבר לגבולות הכושר הגופני שלהם וליכולות האימון שלהם. נוגעים בעיקר במרכיב הסבולת, אותה קל וכיף יותר לאמן, והרבה פחות באימוני טכניקה ומהירות…..
דוגמה לתנוחת נגד שעון שכלל לא יעילה ואולי אף יוצרת יותר גרר מאשר אופניים רגילים.
דוגמה לתנוחת רכיבה קרבית מדי (קדימה מדי) בה שרירי ההמסטרינג כמעט ומנוטרלים לחלוטין, כמו כן יכולת השליטה באופניים כמעט ומינימלית.
אנשי ברזל – מה לקנות ? אופני נג”ש או אופניים רגילים ?
במהלך השנה האחרונה פגשתי לא מעט טריאתלטים ואנשי ברזל, אם בתחילת דרכם, או ותיקים למדיי. צר לי לומר, אך נראה כי הרמה הטכנית (שליטה בסיסית באופניים והעברת הילוכים) של רבים מהם נמוכה ביחס לרוכבי כביש (גם חשוב לציין שבהחלט לא כולם !) -הגיוני לא ?
כמו כן, ענף אנשי הברזל נתפס כספורט יחידני וסוליסטי, כלומר, הרכיבה בתחרות היא לבד (נגד השעון) למרות שישנם קבוצות רכיבה גדולות של אנשי ברזל שאת עיקר הרכיבות שלהם עושים בצוותא (הרי לא כיף לרכב ולהתאמן לבד כל הזמן). רכיבה קבוצתית עם אירובאר (על אופני כביש או בטח ובטח על אופני נג”ש ייעודיות) היא דבר מסוכן מאין כמוהו (שימו לב, רשמתי רכיבה קבוצתית, מה גם שרכיבה לבד על אופני נג”ש לעומת אופניים קלאסיות בטוחה פחות).
דוגמה לתנוחת נגד שעון שכלל לא יעילה ואולי אף יוצרת יותר גרר מאשר אופניים רגילים.
מה הסיבה ? כאשר הידיים על האירובאר אין לנו שליטה על הברקסים, השליטה באופניים יורדת (ביחס לאופניים רגילים) והסיכון במידה ונקלעים לסיטואציה לא נעימה בתוך קבוצה (כתף לכתף, בור וכיו”ב), עולה.
(תמונה משמאל למעלה) הספק ויעילות רכיבה – דוגמה לתנוחת רכיבה קרבית מדי (קדימה מדי) בה שרירי ההמסטרינג כמעט ומנוטרלים לחלוטין, כמו כן יכולת השליטה באופניים כמעט ומינימלית. תמונה מימין – תנוחה שמגבירה את הגרר במקום להוריד אותו (אווירודינמיות)
או כדי כבר להרשם לשני שיעורי ניסיון – למלא את הטופס כאן
רכיבה עם אירובאר או אופני נג”ש ייעודיות, בדר”כ אם לא תמיד גורמת להוצאת הספק נמוך מאשר באופני כביש רגילים. בטח שברמות הגבוהות בעולם (ככל שהרמה של הרוכב גבוהה יותר, כך רמת האווירודינמיות שלו עולה ביחס להספק שיורד מטה, רק שיעילות הרכיבה (= מהירות) – עולה. לא כך אצל רוכבים חובבים, בקרב רוכבים חובבים, בדר”כ האווירודינמיות עולה מעט (אם בכלל) וההספק יורד באופן ניכר (=יעילות ומהירות ) יורדת. (שוב, יש חובבים טובים למדי שמשפט זה לא חל עליהם).
אז היכן הכסף מושקע ?
אוקי אז מה לקנות ? אופני נג”ש או אופניים רגילים ? מה אני הייתי ממליץ ?
דווקא הייתי כן ממליץ על 2 זוגות אופניים, רק מה….? לבצע את רכיבות הקבוצה על אופני כביש רגילים, ללמוד לרכב מהר קודם על הרגילים – ללמוד לגייס את השרירים בצורה נכונה, דגש על יעילות, מהירות, שינויי קצב, כולם רלוונטיים לאנשי ברזל וטריאתלטים.
אימוני נג”ש ייעשו באופן עצמאי בצורה בטוחה. מה שקורה כאשר רוכבים יותר מדי על אופני נג”ש (במיוחד מתחילים) עדיין לא מספיקים לפתח ולבנות מספיק שרירים כדי להשיג מהירות טובה על האופני נג”ש (לא לדבר על שליטה…), או במילה אחרת – לא מפתחים מספיק מיומנות רכיבה. כאשר מיומנות הרכיבה נמוכה משתלבת עם מהירות גבוהה, אופני נג”ש (מותאימים היטב או שלא) ומפגע בטיחותי, לצערי התוצאה היא בדר”כ …תאונה (הסיכוי גובר כאשר העייפות עולה (סבולת) והמיומנות יורדת).
אגב, באופני כביש קלאסיות תיהנו הרבה יותר מרכיבות קבוצתיות, ולא תאלצו להרכיב ולפרק אירובארים חדשות לבקרים.
elad.bike@gmail.com – 0523-541563
גמישות, כוח וגיוס יחידות מוטוריות בצורה יעילה. תתפלאו לגלות, כי רוכבי נג”ש מצטיינים בעולם, לא בהכרח מוציאים כל כך הרבה ואטים ביחס למשקל גוף (במישור בעיקר). רק מה ? יעילות הדיווש שלהם גבוהה מאוד (ובכך חוסכים בהרבה ואטים) > אחד המרכיבים העיקריים לפיהם אנחנו מתאימים אופניים ומאמנים, בנוסף לאותם רוכבים, הגמישות גבוהה – ובכך יכולת אווירודנמית טובה יותר.
במעבדת האימונים PowerTraining מתקיימים מלבד אימוני בוטיק, גם מדידות והתאמות אופניים. המדידות, כמו האימונים, מתקיימים על אופניים ייחודיות (שנבנו על ידינו !) שילוב הציוד המתקדם, אופני המדידה המיוחדות ומותאמות אישית ברמת המ”מ, נותנות כלי רב עוצמה בהתאמת אופניים ברמה הגבוהה ביותר שיש.
אופני מעבדה – מותאמים אישית ברמת המילימטר
צוות המאמנים אצילנו מקדיש שעות רבות ללימוד אודות יעילות הדיווש והרכיבה. בתמונה – אנחנו בודקים את האיזון בין שרירי הרגליים וע”פ כך מוצאים את התנוחה היעילה והבריאה והנוחה ביותר.
בסופו של דבר, הכוח הגדול ביותר שלנו הוא הידע הרחב והניסיון, לא רק ובהכרח הציוד המתקדם והתוכנות. מוזמנים בהחלט להגיע ולנסות.
או כדי כבר להרשם לשני שיעורי ניסיון – למלא את הטופס כאן
או כדי כבר להרשם לשני שיעורי ניסיון – למלא את הטופס כאן