Grand Prix Cycliste de Montréal & Québec – אלה שני מרוצי גביעי עולם בלוח המרוצים של ליגת הפרו טור בהפרשים של יומיים (שישי בעיר קוויבק וביום ראשון במונטריאול), אלה נערכים זאת הפעם השישית ברציפות מאז 2009. קשה לי להבין אוהדי מרוצי אופניים שטסים קילומטרים רבים ,כדי לצפות במרוצי שלבים ארוכים, בהם הם רואים את הרוכבים בנקודה אחת, פעם אחת למשך שניות בודדות בלבד. 

BON_0960

הסבירו זאת בסרט אמילי בצורה מצוינת :

“luck is like the Tour de France, you wait and it flashes past you. You have to catch it while you can.“. ואני אישית, ממש לא אוהב להסתמך על מזל, ממש לא. אגב גם מרוצי נקודה לנקודה דומים בצורה כזאת או אחרת מבחינת הצופה.

BON_0797

לא כאלה הם מרוצי הקרמיס, הנערכים על מסלול הקפה שבין 10-16 קילומטר, אותו הרוכבים מקיפים עשרות פעמים עד למרחקים של מעל 200 קילומטר ומעל 3000 מטר טיפוס מצטבר.

BON_0913

בכל הקפה ניתן לצפות שוב ושוב בפלטון ולהבחין בנקודות שונות על המסלול בהתקפות השונות בקטעים הקריטיים של המסלול. אין ספק שנקודה טובה יותר “להרגיש” את המרוץ היא מהרכב ליווי (מונטריאול), בגשם השוטף ובמהירויות שמגיעות ל 80 קמ”ש בירידה ושיוט בין רוכבים שנשרו ומנסים לחזור בחזרה לפלטון – מהומת אלוהים (כיף ונעים יותר להיות הנהג עצמו כמובן). אך כנראה שגם כרטיס מכובד VIP לא יותר טוב מאשר… צפייה של המרוץ עצמו… על מסך הטלוויזיה בבית – כך שאין למרביתכם בסופו של דבר מה לדאוג.

BON_0949

תומס וו’קלר עם פרצוף לוחמני (כהרגלו) כאשר האוהדים ממונטריאול מעודדים בצרפתית.

מבחינתי בתום שבועיים (בין 4 ל 6 שעות שבועיות של אימוני .Powerwatts במסגרת סמינר המאמנים) הצלחתי עם גלגלי אימונים, תיק אוכף וללא דראפט (כמה קטנוני…אבל זה גם נכון לכתוב זאת) לטפס את העלייה המפורסמת במסלול במונטריאול Camillien Houde בזמן של 5:29 > 347 ואט ממוצע שאומר > 5.1 ואט לקילו. הניסיון לשבור את השיא מ 2010 בגשם שוטף (שוב תירוצים) הוכתר בהצלחה (2010 – 6:05) ו 5:43 שבועיים קודם למרוץ ביום שמש קיצי (321 ואט ממוצע)

    לפרטים ורישום

    BON_0957
    לעומת זאת רוכבי הפרו טור הצליחו לטפס את העלייה במהירות שיא (עם דרפט וגלגלי תחרות) ב 3:43 (2014 – שייך לBAKELANTS, Jan הבלגי שהגיע רביעי במרוץ במונטריאול), כלומר אלה הספקים של 7.3 – 7.4 ואט לקילו. רק שלא כל טיפוס במהלך המרוץ נערך בכזאת מהירות שכן הרוכבים צריכים להמשיך להתחרות על כל המסלול (…בניגוד אליי). עוד נתונים – זוהי מהירות טיפוס של למעלה מ 1900 מטר בשעה ויש לשער שבמקצה בודד של ALLOUT  רוכבים ברמה הזו יכולים לבצע את העלייה כנראה גם ב 3:30 דקות (למעלה מ 2000 מטר טיפוס בשעה ומעל ל 7.5-7.7 ואט לקילו). שאלה נוספת בהקשר זה, כיצד הם מצליחים להתמודד עם העומס האנאירובי המתמשך הזה, במהלך מרוץ של למעלה מ 5 שעות עליות ו 200 ק”מ, בו רק בעלייה הספציפית הזאת (יש עוד 2 אחרות במסלול) הם שוהים בהספקים שבין 450-500 ואט.

    BON_0962

    רמת העומס האנאירובי המתמשך (סבולת אנאירובית או איך שאתם מעוניינים לקרוא לה, ההגדרה הסמנטית פחות חשובה לי) מדד שבמרוצי פרו טור, הוא אולי ואחד המדדים החשובים ביותר להערכת העומס של הרוכב במרוץ, היא גם קשורה רבות ליעילות הרכיבה שלו מבחינה טכנית (ככל שהרוכב מתנהל רע יותר בפלטון, כך הוא מוציא הרבה יותר אנרגיה כדי להישאר בו רענן ואפקטיבי)… בדיוק כמו מי…? בדיוק כמו כמו רוכב תחרותי חובב (כמובן, במידה ולא מתחרים במרוץ שכולם רוכבים על 30 קמ”ש ומחכים בסיומו לספרינט….).

    הסרטון מטה (המרוץ הרטוב במונטריאול) ממחיש בצורה מצויינת כמה קשים הם חיים של רוכב פרו טור

    כדי להבין את הקושי הרב במרוץ במונטריאול – זינקו אליו 167 מתחרים כשסיימו אותו 64 בלבד (כאשר ניתן לומר שממקום 46 ועד 64 אלה היו כבר הגרופטה) – לתוצאות המלאות – כאן במילים אחרות – אתה יכול להיות שווה 7.5 ו 7.7 ואט לקילו על ה Camillien Houde, אבל במידה ויכולת השליטה באופניים נמוכה, יכולות ספרינט, או דברים נוספים אחרים, יהיה קשה מאוד לנצח את המרוץ.

      לפרטים ורישום

      מבחינת הצילומים, בשני ימי התחרות היה חסר פלאש איכותי וחזק (במקום ה BUILT IN הפשוט) שבעזרתו ביום הגשום במונטריאול היה קשה ביותר לצלם צילומי תקריב ללא תזוזה.  BON_0822

      חשוב להסביר כי הסיבה האמיתית לנסיעה היתה למעשה סמינר מאמני .Powerwatts והשתלמות במונטריאול. זאת כהכנה לקראת פתיחתו של מרכז אימון חדש של  POWERWATS במרכז תל אביב. לפי שיטה זו מתאמנים גם חלק מהרוכבים הקנדים שהשתתפו בשני מרוצים אלה ומרוצי פרו טור נוספים. על בסיס שיטה זו, מתבססת שיטת PowerTraining לפיה ניתן להתאמן בעזרת אימונים ממוקדים ואיכותיים, גם ובעיקר לקראת תחרויות סבולת (אופניים, טריאתלון, איש הברזל ועוד). במהלך הסמינר במונטריאול הופתעתי לגלות שאף אפשרי לנצח מרוץ UCI (ברמת קונטיננטל פרו) עם 8 שעות אימונים שבועיים בלבד ובמקביל… 50-60 שעות עבודה בשבוע….שיטת האימון בהחלט עובדת, אפילו ברמות הגבוהות ביותר.

      slide10

      לכתבות נוספות בתחום דומה :

      השקר הגדול ביותר של תורת האימון בספורט הסבולת והקשר לפרשת לאנס  ארמסטרונג – חלק 4

      Evaluation Test – Part 2 – למה בכלל צריך קריטריונים ומה הקשר שלהם לטסטים ?

      לשאר הצילומים משני המרוצים בקוויבק – קנדה – כאן

      BON_0967

        לפרטים ורישום

        פרסומים אחרונים וחידושים ב POWERWATTS – כאן

        לרישום לשני אימוני ניסיון אצלינו – גינתון או תל אביב – יש למלא קודם פרטים כאן