לפני בערך מיליון שנה הדרכנו קורס מאמנים ומדריכים במכון ווינגיט. מאז חלפו הרבה מים בירקון. ומה שאני זוכר זה את נתיב הרוכב אותו ניסינו להעביר למדריכים ומאמנים, חלקם מאמנים ומובילי קבוצות בענף עוד היום. מה שביקשנו שכל מאמן יביא את ה 1. 2 .3 או הא”ב שלו “נתיב הרוכב” בו הוא מאמין.
לנתיב הרוכב אין קיצורי דרך. יש עזרה מכאן או משם (ספונסרים) אבל בדרך למעלה, באמת, אין קיצורי דרך ומי שמקצר, סופו ליפול מטה (חזק יותר או פחות) או לא להיות שם ממש באמת. (המצגת המלאה בלינק בסיום המאמר)
כמו כן חשוב לרשום ולהוסיף :
- “נתיב הרוכב” יכול להיות גם “נתיב הקרוס-פיטר” – “נתיב הטריאתלט” – “נתיב הרוכב – מסטרס” ועוד כהנה וכהנה.
- במידה ונשארים בתחום האופניים, נראה שצריך להוסיף :
בניית מסמך – נתיב הרוכב – תשתיות. - בניית מסמך – נתיב הרוכב – תחרויות.
- ואני מניח שיש עוד בנוסף.
נראה שגם חשוב לעלות את המסמכים הבאים: נתיב המדריך ונתיב המאמן. יחד עם כל נושא ניסיון מיסוד מקצועות האימון, לניסיון, תוצאות והמלצות – אין תחליף. כמאמן כזה או אחר, איך עשית באמת את הדרך מלמטה למעלה ?
מבחינתי האישית, לא מעניין אותי כמה קורסים עשית או לא. חשוב לי הרבה יותר הניסיון במקצוע שרכשת ולא בהכרח בקורס כזה או אחר (ראו THE END OF AVERAGE)
מצ”ב המצגת הישנה, עברתי עליה שוב; אבל לא נראה לי שהייתי משנה בה משהו, (מבחינתי האישית היא בסדר +/-) – מוזמנים אם מעוניינים – לתת הערות בתגובות. ומעבר לכך – לבנות לכם נתיב רוכב/מאמן משלכם.
-מבוא
- ספורט סיבולת שהשיא שלו מגיע בגילאים מאוחרים (27-30). גיל זה מהווה את נקודת השיא המשוערת של הספורטאי – מכאן נגזרת כל התוכנית בנוגע לנתיב הרוכב.
- בדיוק כמו שספורטאי צריך להביט קדימה, ביודעו לאן לוקחת אותו תוכנית האימונים, כך גם המאמן והקבוצה.
- לתוכנית זו קוראים “נתיב הרוכב”.
–נתיב הרוכב
- נתיב הרוכב – דרך בה רוכב מתפתח מתחילת דרכו ועד לאחר יום פרישתו מהזירה ההישגית (ומעבר לכך)
- לכל שלב יש את המטרות שלו.
–נתיב הרוכב חלוקה גסה לארבעה תחומי גיל :
עד גיל קטקטים (9-11)
גיל ילדים (12-14)
בגיל נערים (15-16)
נוער וצפונה…(17-18)
-עד גיל קטקטים (9-11)
-הכרת ספורט רכיבת האופניים.
-בטיחות !
-טכניקה ולימוד יסודות – שיווי משקל, הילוכים ובלימה.
-לאהוב את המושג ‘לתת הכל’ וחשוב להיות ספורטאי.
-שיפור היכולות הטכניות והביטחון העצמי.
-הכרת יסודות התחרות באופניים.
-עד גיל ילדים (12-14)-תחום גילאים רחב מעט
-לאהוב את ספורט רכיבת האופניים, להתעמק בשיפור יכולת רכיבה בשטח, רכיבה על אופני כביש לא רלוונטית, אלא צריכה לבוא כמעין חלק מהמעבר לקטגוריית הקדטים (נערים).
-לאהוב את המושג ‘לתת הכל’ וחשוב להיות ספורטאי בגוף ובנפש, מומלץ להיות הספורטאי המצטיין בכיתה!
-רכיבות טכניות ופעלולי BMX וטראייל יוסיפו בשיפור היכולות הטכניות והביטחון העצמי. (ככל שמתקדמים בגיל, העקרונות דומים יותר לנערים, אך הם עדיין בתחום הילדים!)
-בגיל נערים (15-16)
להמשיך לאהוב מאוד את ספורט הרכיבה…
צריכים להיות ספורטאים. גם בגוף ובעיקר בנפש, לאהוב לרכב (יותר מאשר את ‘תחום האופניים’-הסבר).
לקבוע מטרות ולהתמיד באימונים בהתאם.
רכיבת כביש רלוונטית בשיפור יכולות רכיבה ופתיחת צוהר חדש לענף אחר באופניים. להיות אחד הספורטאים המצטיינים בשכבה, ללא קשר לרכיבת אופניים.
התחרות- היא חלק מהאופי של הספורטאי.
–נוער וצפונה…(17-18)
-סיפור אחר לגמרי. תוכנית אימונים מסודרת ומגובשת. בגיל נוער מי שמעוניין לרכב ברמות הגבוהות בעולם, הרכיבה כבר צריכה להפוך לדרך חיים.
-כאן כבר מקצועיות על גבול המקצוענות + צניעות.
-הספורטאי המצטיין בשכבה ! (סייג –ב XC ישנם רוכבים שהחלו לרכב רק בגיל 19 והגיעו לרמות הרכיבה הגבוהות בעולם !)
-הישגים באליפות ישראל בגיל צעיר כולל גיל נוער, אינה מדד יחידי, או אפילו עיקרי בנוגע לעתידו של רוכב.
–סיכום גורף
-האימונים הם העיקר, לא המעטפת (ציוד רכיבה משוכלל).
-רכבו כמה שיותר (בלי OVERTRAI-I-G), תאהבו לרכב.
-לימדו דברים חדשים.
-אל תשקרו לעצמכם מבחינת יכולתכם. (ספורט הישגי)
-היו צנועים. היו ספורטאים. (ספורט הישגי)
-תהיו תמיד רעבים לניצחון.
– קיבעו מטרות ונסו לעמוד באתגר. (ספורט הישגי)
-תעבדו קשה, אל תפחדו להעיז . (ספורט הישגי)
-תמיד, היו קודם כל בני אדם!
לינק למצגת עצמה > נתיב הרוכב 2009
כתבות שלבטח יעניינו אתכם גם :
פסיכולוגיה בגרוש יכולה לחסוך הרבה כסף