בשישי הקרוב, ב IRONMAN טבריה מתוכנן לרדת גשם. כמה גשם ? אין לי מושג, מה שחשוב זה יותר בטיחות. נובמבר 2022
1. סעו ישר (כאשר נוסעים ישר הסיכוי להחלקה יורד)
2. באופן כללי כדאי להזהר (לא רק במהלך פנייה כשיורד גשם)
3. צבע על הכביש (קו מקווקו לבן + צהוב שוליים ועוד) בשילוב גשם = מסוכן.
4. התלבשו בהתאם (הטמפרטורה לא נמוכה, אך שילוב של רוח יכול לעשות את זה קריר וממש לא טוב).
5. נסו ממש , אבל ממש ממש להמנע מדרפטינג.
6. זה הזמן להרגיש בסדר עם עצמכם להיות פחות על האירובאר.
7. צמיגים להחליף ? אאאאאא (קצת מאוחר מדי עכשיו) 50-50 (תלוי מי הטכנאי + חשוב לעשות רכיבה טובה על האופניים בשביל להתרגל). מניח שכל טכנאי אופניים יגיד לכם = בטח !!!! (האמת…לא, לא כולם יגידו לכם להחליף).
8. זה בסדר גם לא להחליף צמיג, אלא אם כן הצמיג שלכם ממש צמיג של קיץ – חלק ולא מתאים לגשם (אישי).
9 כמה שפחות לגעת בברקסים, ואם כן אז ממש בעדינות.
10 בטח יש עוד…תקראו שוב בשביל לבדוק אם שכחתי משהו
(אוקטובר 2019) עדכון חדש קצר – אליפות העולם באופני כביש 2019 – אלגוריה לרכיבה בקור ובגשם.
ביום ראשון האחרון – ערב ראש השנה נערכה אליפות העולם באופני כביש בבריטניה. השחקן הכי מרכזי (לא במפתיע) היה מזג האוויר. מזג אוויר בריטי טיפוסי. גשום וקר (מתחת ל 10 מעלות צלזיוס). לא סתם מי שניצח PEDERSEN Mads (אחת הזכיות של הרוכב הצעיר ביותר בהיסטוריה) שלא היה בין המועמדים העיקריים לפני התחרות. מזג האוויר בתחרות הפך אותה למירוץ הישרדות. בה לו בהכרח הרוכב הכי חזק וחכם ינצח, אלא יהיה זה הרוכב שיצליח להתנהל ולהגיב בצורה החכמה והיעילה ביותר במזג האוויר החמור שהיה שם. כלומר – הגוף של הרוכבים צריך היה להתמודד עם השילוב של גשם + קור (הסבר בסרטון השני). מי שהצליח להתלבש נכון ולהישאר (כמה שניתן) יבש במהלך רוב התחרות + תזונה נכונה + עוד כל מיני התנהלות נוספת – יצר חגורת ביטחון שלא התרחקה כל כך “מהכושר האמיתי” של כל רוכב ורוכב גם ביום רגיל של מרוץ (כמובן, שלא היה שם אפילו אחד שמזג האוויר לא השפיע עליו), אלא פשוט מי שניצח, מזג האוויר הקשה השפיע עליו בצורה רעה – פחות.
עדכון – נובמבר 2015 :
לבוש נכון באימון רכיבת אופניים, בקור או בגשם. האם כדאי לרכב בכוח בגשם ובקור? {לרוכבים אירופאים מנוסים אין צורך להוכיח שום דבר, הם יודעים לרכב בגשם, כנ”ל במרוצים. … הם משתתפים בכל כך הרבה מרוצים בגשם שזה רק מחזק את הסיבה הראשונה שהזכרתי במשפט הקודם – הם לא מרגישים שום צורך להוכיח לאיש דבר “שצריך לרכב בגשם בכוח (באימונים) ולסבול > הם פשוט, ממש COOL – } גם אנחנו ניסינו להיות COOL. אגב למעוניינים בביגוד לחורף – מוזמנים ליצור קשר גם.
או כדי כבר להרשם לשני שיעורי ניסיון – למלא את הטופס כאן אגב למעוניינים בביגוד לחורף – מוזמנים ליצור קשר גם.
אז היום במומנטום קבענו לאימון (שבת) כרגיל. התחזית (שלי לפחות) הציגה ממטרים קלים של עד 2 מ”מ (האתר היווני) וכנראה שמאז המשבר ביוון מודל הגשם של אוניברסיטת אתונה מעט מגמגם, או שזה היה בכלל ניתוח/אונס שלי לאחר 4 שעות אימוני POWERTRAINING השבוע (היה כיף, רק שבאמת רציתי כבר לרכב בחוץ). קיים חוק בלתי כתוב ברכיבת כביש, כאשר לא יורד גשם – ניתן לצאת לרכיבה, אם מתחיל הגשם במהלך הרכיבה – c’est la vie (‘ככה הם החיים’). טוב, אז הגשם הגיע, אבל אלו לא היו פחות מ 2 מ”מ, דבר שהכריח לעצור בתחנת אוטובוס ולספר סיפורי גבורה מהעבר (רוכבי מסטרס מצוינים בזה, בדיוק אחרי זה שהם מצוינים בלנסות וללמד את המאמן כל מני דברים חדשים ברכיבה…זה בדר”כ לא עובד איתי FIXMINDED). בקיצור פאק c’est la vie, חזרנו אחורה במבול וסה”כ רכבנו שעה ורבע או וחצי, אין ספק היינו צריכים להכניס איזה אימון POWERWATTS כפול מראש (שעתיים) של טריאתלטים, היה מתאים לנו כמו כפפה, רק שכבר היה מאוחר מדי לחשק ולבגדים והנעליים ספוגי המים, העדפנו לשבת ולספר סיפורי גבורה מהעבר (-: –
או כדי כבר להרשם לשני שיעורי ניסיון – למלא את הטופס כאן
וקצת יותר ברצינות, ברכיבות גשם, שימו לב לטמפרטורה (היום עם 18.5 מעלות) זה לא היה כ”כ קריטי, אבל גשם וטמפרטורה נמוכות זה דבר מסוכן, מומלץ לא לרכב בשילוב הזה יותר משעתיים, אם בכלל.
הסכנה העיקרית ברכיבת גשם היא ההחלקה, וחוסר הראות של הרוכבים ושל הנהגים בכביש.
מוקדש לגיבוריס
או כדי כבר להרשם לשני שיעורי ניסיון – למלא את הטופס כאן אגב למעוניינים בביגוד לחורף – מוזמנים ליצור קשר גם.
לאימוני POWERTRAINING או POWERWATTS -ולשאר השירותים שלנו – הקישו כאן 0523541563 elad.bike@gmail.com
במידה ומעוניינים להזמין מוצרים בחנות המקוננת :
אימוני PW התאמת אופניים אינדו – בורד רולר – גלקסייה
עדכון – ינואר 2015 :
לקראת סופהשבוע הקריר שמגיע אלינו רצוי לדעת מספר דברים :
הקור שמגיע איננו רגיל וצפוי לנוע (ע”פ התחזיות) במרכז השפלה מ 3 מעלות (בשישי) ועד 10 מעלות צלזיוס (בשבת), חלק מהמזג האוויר הזה, גם בשבת, כנראה וילווה במעט גשם. השילוב של גשם וקור עז הוא שילוב קטלני שצריך להיזהר ממנו. בכל מקרה במידה ותחליטו כן לרכב בחוץ, נסו לא לעבור את השעתיים רכיבה. פרק זמן לא ארוך מדי שיאפשר לחזור הביתה בזמן, מחשש להיפוטרמיה. במידה והגוף לח מזיעה, לאורך זמן יכולת הספיגה ונידוף הזיעה מהבגדים לא מספיק טוב כדי לנדף אותה לגמרי…בשילוב אי היכולת של הגוף לבצע את המאמץ וגם לשמור על חום גוף תקין בקור עז, אנחנו מסתכנים לשווא בהתקררות או חמור מכך. כמו כן, מומלץ להיזהר ממקומות בהם קפא הקרח על הכביש.
בשבועות האחרונים אספתי מספר נקודות נוספות לטעיות של רוכבים בקור :
1. רוכבים עם מעיל גשם, כאשר אין גשם. כאשר המעיל אטום, הוא אינו מאפשר אוורור הגוף בצורה טובה, ומעבר לכך, הופך למפרש רוח המקשה על הרכיבה יותר. מעיל גשם אטום רוכבים רק בזמן שיורד גשם. כנגד הרוח – משתמשים בווסט.
2. בטעות – בחירת מכנסי רכיבה פשוטים ע”פ מכנס ביב עם כתפיות. כך קורה שהמכנס לא יושב בצורה מהודקת וצמודה לגוף. יכולת הנידוף של הביגוד’ לא טובה מספיק וקורה שהגב התחתון לא מוגן ומקבל מכות קור לא נעימות (ראה במאמר).
3. בחירת מידת ביגוד גדולה מדי. ביגוד רכיבה צריך להיות הדוק לגוף, ככל שיהיה כך, כך הוא ישמור על חום הגוף טוב יותר ויתאוורר טוב יותר.
4. רוכבים ללא הגנה (בפני הקור) על הברכיים (ראה במאמר).
5. הגנה על המצח והאוזניים במהלך רכיבה – חשובה מאוד, כמו כן ספיגת הזיעה ונידופה מאזור הראש – חשוב מאוד.
(אוקטובר 2013) זה לא חשוב אם אתה מתחרה מחר בחצי איש הברזל, או באפיק ישראל, או אפילו בתחרות ריצה. לבוש יקר לא בהכרח וישאיר אותך יבש, לבוש נכון, בזמן הנכון – כן.
רוכב אופניים שמתלבש בקלות ראש בחורף יכול לחטוף מחלות ולבזבז אנרגיה מיותרת בהשארת הגוף חם, בעיקר בחלקים שאינם פעילים במהלך רכיבה כמו הידיים והאצבעות. מומלץ להתלבש בשכבות ולזכור כמה חשוב לנדף את הזיעה החוצה ולשמור על הגוף יבש. והכי חשוב – אל תחשבו (רק) על מה שיפה, אלא על מה שנעים, חם ונוח.
הסיפור הראשון (חורף 2009) קרה ברכיבת השבת האחרונה. לרכיבת הכביש הגיע בחור צעיר וחזק. השעה הייתה 6 וחצי והוא עומד מולי במכנסי ספורט קלילים, כמעט ‘תחתוני בוקסר’ וחולצת טי-שירט. הדבר היחיד שהיה קשור לרכיבה מבחינתו היה שהוא נעל נעלי רכיבת שטח וקסדה. למזלו הוא שם עליו סוויט-שירט עבה. אבל אין ספק שבמהלך כל הרכיבה, ללא קשר ליכולתו הפיזית, הוא סבל מהקור בצורה חריפה. חריפה מאוד (הטמפרטורה הייתה סביב ה- 10מעלות לכל היותר). שורה תחתונה – צורת הרכיבה הזאת יכולה להביא למחלות, וכאשר הגוף חם, אבל הטמפרטורה החיצונית נמוכה, גוף הרוכב (במקרה הטוב) מבזבז אנרגיה יותר כאשר הוא ‘נלחם’ בהשארת גופו בטמפרטורה של מעל 37 מעלות בעיקר בחלקים הפריפריים בגוף, שלא עובדים ברכיבה – ידיים, אצבעות וכו’. (2009…מאז הנ”ל הספיק להפוך לכתב ידוע בנושאי אופניים ואני בטוח שלמד דבר או שניים מהאימון שלנו…אני מקווה).
במידה ועדיין לא עשיתם לייק כדאי לעשות ולקרוא בנוסף”טיפים” לרוכבים שאינם מאוזנים בנושא לבוש וביגוד…
במקרה הרע אפשר לקבל מכת קור (צניחה של חום הגוף לא של צוואר הרחם), וגם הגוף פגיע יותר למחלות. ספציפית, כאשר הגוף המרכזי חם, אבל חוטף מכת קור, קיים חשש גדול לפגיעה בכליות (דלקת כליות). בגרמניה, אפילו בחודשי הקיץ, מחויבים אופנוענים לרכב עם ‘מגן כליות’ מפני הרוח! כאשר הכליות יפגעו (ברמה כזו או אחרת), כל הספיגה של הנוזלים בגוף נפגעת, ואז מה קורה, נכון, הגוף לא מצליח להתאושש מכיוון שספיגת הנוזלים לא טובה.
אפשר להתייבש גם בקור
בוריס וולפסון, רוכב מדוגם למדיי, שימו לב לכריות הנעליים. לחורף הקריר (אבל לא הקפוא שלנו כמו באירופה או צ.אמריקה) כיסוי לחלק הקדמי של הנעל המאווררת, יכול להיות אביזר מצויין.
ניתן לחלק את חלקי הלבוש לשלוש שכבות :
הראשונה – הבסיסית, היא השכבה הצמודה לעור. מלבד חודשי הקיץ החמים, זאת תהיה גופייה, או חולצה טרמית. התכונה העיקרית של שכבה זו, היא לנדף את הזיעה מהגוף החוצה ולשמור על הגוף יבש !גם כשהטמפרטורה תעלה (יחסית לחורף), נניח בשעה תשע בבוקר, עדיין, למרות ההזעה המוגברת, חולצה טרמית טובה תצליח להשאיר את הגוף יבש.
השכבה השנייה – מטרתה לשמור על הגוף חם (מעבר לחולצת הרכיבה הקצרה). יחד עם זאת שכבה זאת צריכה להיות נושמת, כדי לאוורר את הגוף ולא לכלוא את החום, יותר מדי, כדי לא ‘להעמיס’ יותר מדי על השכבה הטרמית שצריכה לנדף את החום והזיעה החוצה.
השכבה השלישית – אלה מעילי הגשם, או הווסטים. אלה שכבות שבדרך-כלל רמת האטימות שלהם צריכה להיות גבוהה מאוד (בהתאם למטרה – רוח, או גשם).
במידה ואתם מתאמנים ביחד עם רכב ליווי, או רוכבים על אופני הרים עם תרמיל על הגב, שווה להכניס בתרמיל חולצה טרמית קצרה, דקה ובעלת איכות טובה (בזמן שהשמש עלתה והחולצה הראשונה לא מצליחה לנדף את הזיעה, עדיף להחליפה ביבשה). כמובן, ככל שאיכות החולצה הטרמית, תהיה גבוהה יותר, כך נידוף הזיעה טוב יותר.
לא לשכוח לשתות בימים קרים. בייחוד בימים קרים ויבשים כאשר הרוח מורידה את הטמפרטורה של הגוף ומייבשת אותו. מתייבשים לא רק בחום אלא גם בקור. כאשר נקפיד לשתות כהלכה, נעזור לגוף שלנו להתמודד מול הטמפרטורה הקיצונית (ו’בזבוז’ האנרגיה בשמירת חום גוף מתאים).
תמיד טוב להתלבש קצת יותר, מאשר פחות.
ברכיבה כאשר בגבינו רוח גב, עדיף להוריד שכבה אחת. במצב זה כמות הזיעה נוטה להצטבר מלפנים, ועדיף לא ‘ללכוד אותה’ ולתת לגוף להתאוורר יותר (רלוונטי גם שמטפסים עליות). אבל שאנחנו רוכבים נגד הרוח, או בירידות, לשים עלינו את אותה שכבה נוספת (ווסט לדוגמה).
יש כל מיני סוגים של ביגוד, כמו שרוולי ידיים, רגליים, בנדנות, כפפות ארוכות ועוד. יש שרוולים לימים חמים, ויש שרוולים לימים קרים. נסו לבחור את הציוד המתאים ביותר לאותו יום.
חשוב מאוד בארצנו (במיוחד למתאמנים בבקרי החורף המוקדמים) כיסוי לברכיים מומלץ לרכיבה בטמפרטורות שמתחת ל- 15 מעלות (יש שמחמירים ואומרים 18 מעלות צלזיוס). בטמפרטורות נמוכות, מפרק הברך לא מקבלים זרימה טובה של דם ויכולה להתפתח במקום דלקת, או סתם תחושה לא נוחה ופגיעה באיכות הרכיבה.
שעת סיפור מס 2. משהו כמו באזור 2002 או 2003 יצאתי לרכיבת אימון כביש של שבת, ביום קר מאוד. הייתי יחסית ‘צעיר’ ברכיבה אבל ידעתי שצריך להתלבש היטב. הגעתי לאימון קבוצה של מועדון עם ביגוד רכיבה רגיל, ובנוסף – עם כובע צמר צבאי וצעיף צמר. בלשון המעטה זה לא בדיוק היה קו האופנה האחרון בעולם הרכיבה, מיד קיבלתי פרצופים מכאלה ואחרים. אבל אז, אחד הרוכבים הוותיקים בקבוצה ניגש אלי ואמר בשקט: “אל תתרגש, כל עוד זה חם לך ונעים זה בסדר, לא צריך יותר מזה”. באחת הגבעות באזור בית שמש הרגשתי ממש טוב, הובלתי את הפלטון והחלטתי להרים את הקצב, עוד ועוד, עד שרוכבים החלו לנשור מטה מאחור. הייתי חייב לשאול ברשעות את אחד הרוכבים שרכב מלפנים לצידי שהתנשף בכבדות ובקושי החזיק: “תגיד ? זה אומר שהצעיף שלי בסדר או לא”?
קחו הכול בפרופורציה. לבוש רכיבה נכון הוא אינו ‘פלצנות לשמה’, אלא מקצועיות. נקודה. שימרו היטב על גופכם ולבשו את הלבוש הנכון לאותו רגע נתון (יחד עם זאת אל תעצרו כל 2.5 ק”מ כדי לשנות פירוט לבוש). לימדו להוריד ולהלביש פרטי ביגוד תוך כדי רכיבה (טכניקה).
האם חשוב כל כך להתאמן בגשם ? “במדינות אופניים” אירופאיות, בקרב רוכבים תחרותיים מקצועיים, או אפילו מסטרס ברמה גבוהה, לא נהוג לרכב בגשם, או כאשר יורד שלג. למה ? מאוד פשוט – זה ממש לא כיף. חוק בלתי כתוב אומר : “אפשר וכדאי לצאת לרכיבה ביום חורפי, אבל לא שכבר יורד גשם, או אתה עומד לפני סערה, ואם כבר נקלעת אליה, אז תמשיך, אלה החיים (וגם לא צריך בהכרח להגזים, קיצור הרכיבה הוא דבר מתקבל על הדעת).
במקום זאת ניתן לעשות תמיד אימון INDOOR , האם כדאי לרכב בכוח בגשם ? {לרוכבים אירופאים מנוסים אין צורך להוכיח שום דבר, הם יודעים לרכב בגשם, כנ”ל במרוצים. … הם משתתפים בכל כך הרבה מרוצים בגשם שזה רק מחזק את הסיבה הראשונה שהזכרתי במשפט הקודם – הם לא מרגישים שום צורך להוכיח לאיש דבר “שצריך לרכב בגשם בכוח (באימונים) ולסבול > הם ממש COOL (הם ממש COOL – כמו כאן)
אז אולי חשקה נפשכם באימון INDOOR ? מעוניינים להצטרף לאימוני PowerWATT ?
לשאר שירותי המרכז – כאן ליצירת קשר – 0523-541563 elad.bike@gmail.com
שני סרטונים ישנים למטה, מאימוני שבת של קבוצת מומנטום בהם ניסינו “לברוח” מהגשם לאזור הדרום היחסית יבש, הצלחנו רק קצת.
תמיד תשמרו על איזון, זה תמיד דבר טוב בחיים – מוזמנים ללחוץ לייק , או לשתף. Sharing is Caring